Financiële mogelijkheden en subsidies voor cultuuronderwijs

Geplaatst op:

Welke financiële mogelijkheden bestaan er rondom cultuuronderwijs in Rotterdam? In dit artikel zetten we de mogelijkheden voor scholen en culturele instellingen op een rij.

Geld kan een uitdaging zijn bij het realiseren van cultuuronderwijs. Hoe zorg je ervoor dat cultuur niet alleen een eenmalig project blijft, maar duurzaam wordt ingebed in het onderwijs? Waar vind je structurele financiering en welke fondsen passen bij jouw project? En hoe financier je culturele programma's die aansluiten bij jullie (school) cultuurvisie? 

Of je nu werkt in het onderwijs of bij een culturele instelling, er zijn verschillende mogelijkheden om cultuuronderwijs te financieren.  

Snel naar:

Onderwijs

Mogelijkheden voor het primair, voortgezet en middelbaar onderwijs

1. Jaarlijkse gelden vanuit de overheid (Lumpsum) 

Elke onderwijsinstelling krijgt van het Rijk een vast bedrag per leerling en per school. Dit budget (de lumpsum) kan door het bestuur vrij worden besteed aan onder andere personeel, materialen en cultuur. Hoewel dit geld niet specifiek voor cultuuronderwijs is bedoeld, kan het daar wél voor worden ingezet. Belangrijk is om inzicht te krijgen in de financiële verdeling binnen jouw school en na te gaan waar ruimte is voor cultuuronderwijs. 

Meer inzicht krijgen in het financiële management van jouw onderwijsinstelling? De PO-Raad heeft een tool ontwikkeld, om hier grip op te krijgen. Deze tool is hier te vinden. 

2. Cultuureducatie met Kwaliteit (KunstPakt) 

 

Dit programma van het Fonds voor Cultuurparticipatie ondersteunt sinds 2013 de duurzame verankering van kwalitatief cultuuronderwijs in scholen. In Rotterdam heet deze regeling KunstPakt, waar KCR de penvoerder van is. KunstPakt ondersteunt cultuureducatieve projecten die bijdragen aan: 

  • Burgerschap
  • Plezier in Taal
  • Vakmanschap

Scholen kunnen, in co-creatie met culturele instellingen aanvragen doen. Dit kan voor zowel eenjarige proeftuinen, met de nadruk op experiment en innovatie, als meerjarige projecten met de focus op het duurzaam verankeren van cultuuronderwijs in het curriculum. De vraag van de school staat altijd centraal. In juli 2025 loopt de huidige subsidieperiode (CmK3) af en start een nieuwe subsidieperiode (CmK4) die loopt t/m 2028. De rode draad in deze nieuwe periode: cultuuronderwijs draagt bij aan de brede ontwikkeling en gelijke kansen en veerkracht van de Rotterdamse kinderen, leerlingen en studenten. In de nieuwe periode staan verder de volgende doelstellingen centraal:  

  • Duurzame kwaliteitsverbetering door duurzame samenwerking tussen po, v(s)o en mbo en de culturele omgeving.
  • Verankering van kwalitatieve cultuureducatie in het curriculum.
  • Het versterken van deskundigheid via kennisontwikkeling, deskundigheidsbevordering en kennisdeling.
  • Integrale cultuureducatie in verbinding stellen met andere vakken. 
  • Verbinden van binnen- en buitenschools door gebiedsgericht werken

Meer informatie over KunstPakt vind je hier. Vanaf april 2025 is hier meer informatie te vinden over hoe je een aanvraag voor KunstPakt kunt doen voor schooljaar 2025/2026. 

3. School en omgeving 

De subsidieregeling 'School en omgeving 2025-2028' heeft als doel meer leerlingen een buitenschools aanbod te bieden dat aansluit bij het curriculum van de school. Dit programma kan activiteiten omvatten op het gebied van sport, cultuur, cognitieve en sociale ontwikkeling, en oriëntatie op zichzelf en de wereld. 

De subsidie is beschikbaar voor scholen met een positieve onderwijsachterstandsscore of cumiscore op 1 februari 2024 (voor po-vestigingen en gespecialiseerd onderwijs) of 1 oktober 2022 (voor vo-vestigingen en praktijkonderwijs). 

De subsidie is bedoeld om tijdens de schooljaren 2025/2026, 2026/2027 en 2027/2028 deel te nemen aan een lokale coalitie die een programma 'School en omgeving' uitvoert. Dit programma moet aansluiten bij het curriculum van de school en kan bestaan uit activiteiten op de volgende ontwikkelgebieden:  

  • Sport  

  • Cultuur  

  • Cognitieve ontwikkeling  

  • Sociale ontwikkeling  

  • Oriëntatie op jezelf  

  • Oriëntatie op de wereld 

 

4. Fondsenwerving 

Naast structurele financiering zijn er verschillende fondsen die specifiek cultuuronderwijs ondersteunen. Hieronder enkele belangrijke opties: 

  • VSBfonds - Steunt initiatieven die bijdragen aan persoonlijke ontwikkeling via cultuur. 

  • Fonds 21 - Voor co-creaties tussen culturele instellingen en scholen (geen directe schoolaanvragen mogelijk). 

  • Jeugdeducatiefonds - Richt zich op basisscholen waar minstens 50% van de leerlingen opgroeit in relatieve armoede. 

 

5. De Cultuurkaart (CJP) 

Voor het voortgezet onderwijs en mbo stelt het Rijk jaarlijks vijf miljoen beschikbaar via de CJP Cultuurkaart. Scholen kunnen kiezen voor een variant met of zonder eigen bijdrage. Dit budget kan worden ingezet voor culturele activiteiten zoals theaterbezoeken, workshops of samenwerkingen met culturele instellingen. De Cultuurkaart is beschikbaar voor het voortgezet onderwijs en deelnemers van de mbo-pilot.  

Meer informatie vind je op www.cjp.nl  

6. Alternatieve financiering: crowdfunding, sponsoring & inzamelacties 

Soms is externe financiering nodig voor specifieke projecten of materialen. Denk aan: 

  • Crowdfunding - Via platforms zoals Go Fund Me kunnen onderwijsinstellingen snel, veilig en via een groot bereik geld inzamelen voor cultuurprojecten. 

  • Sponsoring - Bedrijven zijn vaak bereid te investeren in onderwijsprojecten in ruil voor zichtbaarheid. Denk aan sponsoracties gelinkt aan sport (coopertest, sponsorloop en wedstrijden), reclame in schoolkranten, websites of op materialen, of zelfs samenwerkingen met ouders die een link hebben met bedrijven. De reglementen rondom sponsoring staan in het sponsorconvenant, dat is opgesteld in samenwerking tussen onderwijsinstellingen en het ministerie van OCW. 

  • Vrijwillige ouderbijdrage - Hoewel deze bijdrage niet verplicht is, kan een deel worden ingezet voor culturele activiteiten. Er is geen wettelijk plafond en iedere leerling moet aan de activiteiten mee kunnen doen, ook als ouders niet meedoen aan de vrijwillige bijdrage. 

  • Inzamelacties - Met het inzamelen van materialen als oud papier, PET-flessen en kleding kan jaarlijks een (extra) bijdrage worden opgehaald. 

1. Fondsen voor cultuurinstellingen 

  • Fonds 21 - Steunt culturele instellingen met innovatieve educatieprojecten. 

  • VSBfonds - Stimuleert projecten die bijdragen aan persoonlijke ontwikkeling via cultuur. 

  • NORMA Fonds - Voor projecten of activiteiten die de culturele, maatschappelijke en professionele belangen van uitvoerende kunstenaars bevorderen. 

  • Fonds ZOZ - Ondersteunt inclusieve en maatschappelijk geëngageerde projecten. 

  • Het Cultuurfonds - Ondersteunt kunst- en cultuurprojecten met educatieve impact. 

Voor Rotterdamse instellingen zijn er daarnaast extra mogelijkheden via lokale fondsen, zoals het Rotterdams Vrouwenfonds of Fonds 1818. Een overzicht van Rotterdamse cultuurfondsen vind je hier

Bij elk fonds kan je een ‘quickscan’ doen om te kijken of jouw project of activiteit aansluit bij de missie van het fonds en daarmee kans maakt op toekenning. 

2. Projectsubsidie gemeente Rotterdam 

Voor instellingen die geen structurele cultuursubsidie van de gemeente ontvangen bestaat er mogelijkheid tot projectsubsidie. Elke twee maanden beoordeelt een adviescommissie de aanvragen op (artistieke) kwaliteit, meerwaarde voor Rotterdam en de beleidsdoelen van de gemeente. De voorwaarden en meer informatie vind je hier

3. Cultuureducatie met Kwaliteit (KunstPakt) voor instellingen 

Hoewel scholen de aanvragers zijn van KunstPakt, kunnen culturele instellingen de aanjager van projecten zijn. Heb je een educatief idee en wil je samenwerken met een school? Dan kun je het gesprek aangaan met de school of contact opnemen met één van de consulenten cultuuronderwijs van KCR.   

4. De cultuurcoachregeling  

Voor Rotterdamse culturele instellingen binnen het cultuurplan bestaat de mogelijkheid om subsidie aan te vragen voor het aanstellen van een cultuurcoach. De cultuurcoach is een educator vanuit een culturele instelling die binnen één of meerdere scholen werkt aan cultuuronderwijs en de visie hierop, om cultuuronderwijs toegankelijk te maken voor alle leerlingen en studenten. De cultuurcoach zet zich binnen het bo, vo, go en mbo in op de o.a. deze drie pijlers: 

  • Verbinding maken met lokale partners en stimulering naar buitenschools aanbod. 

  • Versterken en verbinden van cultuuronderwijs op de school. 

  • Werkzaam zijn in de kwetsbare wijken van Rotterdam. 

De cultuurcoach regeling wordt betaald vanuit de Brede Regeling Combinatiefuncties (BRC). Hierbinnen wordt 40% door het Rijk gefinancierd en 60% vanuit de gemeente.  

Meer informatie over de cultuurcoach regeling vind je hier


5. Crowdfunding voor culturele instellingen 

Naast traditionele subsidies biedt crowdfunding steeds vaker uitkomst. Voor de Kunst is een platform dat specifiek culturele en creatieve projecten ondersteunt. Het biedt een laagdrempelige manier om een breed publiek te betrekken bij de financiering van cultuuronderwijs. 

Zet de volgende stap

Vraag een adviesgesprek aan bij KCR

Wil je weten welke financiële mogelijkheden het beste aansluiten bij jouw plannen? Plan een gratis adviesgesprek met een van onze consulenten cultuuronderwijs. Samen kijken we naar de mogelijkheden en helpen we jouw cultuuronderwijsproject duurzaam te financieren. 

Neem contact met ons op en maak een afspraak.

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.