Uitwisseling, kennisdeling en verbinding, Theater Zuidplein stond er bol van tijdens de tweede editie van KunstPakt nodigt uit op donderdag 23 maart. Hoe we met en door kunst en cultuur het leven van Rotterdamse kinderen en jongeren kunnen verrijken, was de vraag die centraal stond.
De middag startte met presentaties van Bibliotheek Rotterdam, Conny Janssen Danst, IFFR, Music Matters, Rotterdams Philharmonisch Orkest, Scapino Ballet, Villa Zebra en het Wereldmuseum over hoe zij het themabudget hebben ingezet in het kader van KunstPakt. Met dat budget kunnen culturele instellingen een programma voor leerlingen ontwikkelen aan de hand van de KunstPakt-thema’s: burgerschap, plezier in taal en/of vakmanschap.
Scapino Ballet
Zo speelt het Scapino Ballet in op het thema plezier in taal door gebaren te linken aan de Nederlandse taal. “Met dit project geven we invulling aan onze wens om samen te werken met het speciaal onderwijs,” vertelt Nicole Rust, hoofd educatie bij het Scapino Ballet. “Leerlingen van groep 1 t/m 3 die moeite hebben met taal gaan aan de slag met gebaren en bewegingen die passen bij de Nederlandse taal zodat ze die beter begrijpen. Het is geen gebarentaal zoals doven en slechthorenden gebruiken, maar meer een vorm van dans. We werken al samen met Auris Taalfontein, een school voor leerlingen van 4 tot 13 jaar die moeite hebben met taal, en zijn nog op zoek naar een of twee scholen die ook mee willen doen.”
Plezier wakkert ontwikkeling aan
Dat laatste komt gedurende de dag vaker terug: culturele instellingen die scholen zoeken voor hun prachtige programma’s. Het vinden van scholen is lastig vanwege de nasleep van de coronacrisis, het lerarentekort en het feit dat cultuuronderwijs nog geen vanzelfsprekende plek heeft in het curriculum. Zoals Claudia Doesburg, directeur van SKVR, mooi zei: “Het plezier dat leerlingen hebben tijdens cultuuronderwijs wordt gezien als het toetje, terwijl je juist vanuit plezier ontwikkeling kunt aanwakkeren.”
Ruimte voor ongehoorde verhalen
Ivan Jabuka is initiatiefnemer van Stichting Levels, een educatieplatform voor urban muziek in Rotterdam dat zich richt op talentontwikkeling, produceren en programmeren. Ook hij merkt dat het aangaan van een duurzame relatie met scholen lastig is. “Zonde, omdat cultuuronderwijs juist leerlingen kan helpen om zich te uiten. Een andere leeromgeving of manier van lesgeven kan ervoor zorgen dat er iets getriggerd wordt waardoor ongehoorde verhalen verteld worden. Tijdens onze schrijverskampen bijvoorbeeld, voelen leerlingen/jongeren zich serieus genomen en vrijer om te praten en schrijven over wat hen bezighoudt dan dat ze dat in een kamertje op school of in het klaslokaal moeten doen. Een event als KunstPakt nodigt uit is voor mij van grote waarde omdat ik zo direct met scholen in contact kan komen.”
KunstPakt als verbinder
Marijke van Velzen, projectleider van KunstPakt: “Je merkt dat scholen opzoek zijn naar onderwijsprogramma’s die snel, concreet en makkelijk aan te bieden zijn, terwijl culturele instellingen een duurzame relatie willen opbouwen en met projecten komen die impact en diepgang hebben. Hierin proberen we als KunstPakt een verbinder te zijn. Aan scholen geven we mee dat cultuuronderwijs niet belastend is, maar juist ondersteunend en aan culturele instellingen maken we duidelijk dat de vraag van de school erg belangrijk is bij het ontwikkelen van programma’s. Wat hebben scholen nodig en hoe kunnen we vanuit de vraag van de school het onderwijs succesvol(ler) maken met kunst en cultuur? Een event als KunstPakt nodigt uit is essentieel omdat we die verbinding tussen het onderwijs en culturele instellingen direct en live kunnen leggen.”
Proeverijen
Na de pitches bezochten de aanwezigen verschillende ‘cultuuronderwijs-proeverijen’. Hierbij stonden praktijkvoorbeelden van succesvolle KunstPakt-projecten die met cultuuronderwijs het reguliere lesprogramma ondersteunen in de spotlights. Sonja Cordemans, decaan en docent van Mytylschool de Brug kwam vertellen over project De Argonauten, waar we eerder dit artikel over schreven. Leerkracht van de Globbetrotter op Katendrecht, Ellen Bollen, is vooral te spreken over de proeverij waarbij verschillende culturele instellingen hun projecten pitchten. “Dit maakte de informatie heel concreet en praktisch. Mijn collega en ik kregen meteen ideeën over hoe we de projecten konden inzetten voor onze leerlingen. Die praktische vertaalslag kunnen maken, vinden we als school belangrijk.”
Aanbod op Zuid
Docent op het Zuider Gymnasium, Michael Vermeer, is verbaasd over hoeveel initiatieven er zijn op het gebied van cultuuronderwijs. “Ik ben coördinator van het pre-gymnasium en ben daarvoor op zoek naar onderwijsaanbod dat uitdagend is voor hoogbegaafde leerlingen van groep 8. Ik heb vandaag veel inspiratie opgedaan en besef me eigenlijk nu pas hoeveel moois Zuid te bieden heeft op cultureel gebied. Ik ga me zeker verder verdiepen in de KunstPakt-regeling en wat we ermee kunnen voor onze leerlingen.”
>> Wil je meer weten over wat er allemaal aan bod kwam in Theater Zuidplein? Klik dan hier
Foto's: Dimitri Hakke