FRAMED laat leerlingen zeggingskracht van hun omgeving ontdekken met dans en video

Geplaatst op:

Wat zegt onze omgeving over hoe we met elkaar leven en wat is de relatie tussen film en dans? Leerlingen van Vakcollege Hillegersberg en Accent Praktijkonderwijs Hoogvliet gingen opzoek naar de antwoorden op deze vragen bij FRAMED, een nieuw vo-project binnen Cultuurtraject Rotterdam van Conny Janssen Danst, SKVR en Digital Playground. Ellen Geijs weet er alles over.

Wat is FRAMED precies?

Het project is gebaseerd op de gelijknamige voorstelling* van Conny Janssen Danst in 2021 waarbij filmbeelden van de stad worden gecombineerd met dans. In het stuk fungeren de dansers als bewoners van een stad. Ze ontdekken in verschillende scenes waar hun individuele levens elkaar raken. Dat hebben we als uitgangspunt genomen voor de activiteit. Leerlingen gaan zelf aan de slag met dans en video en ontdekken de zeggingskracht van hun omgeving.  Ze maken met elkaar een voorstelling waarbij ze de bewegingen proberen te matchen met de beelden op de achtergrond.

Dit is heel iets anders dan wat Conny Janssen voorheen aanbood binnen Cultuurtraject. Hoe zit dat precies?

De activiteit die we in eerste instantie met Conny Janssen Danst aanboden, bestond uit het kijken naar een ingekorte versie van onze voorstellingen en een dansworkshop op school. Dit werkte in principe prima alleen merkten we samen met Marianne Boel van Cultuurtraject op dat de thematiek van de voorstellingen de laatste jaren pittig was voor de leerlingen. Zij vroeg ons om eens na te denken over hoe we de activiteit toegankelijker konden maken. Ik vond het belangrijk dat de voorstellingen van Conny Janssen Danst een rol bleven spelen bij de Cultuurtraject-activiteit dus gingen we terug naar de tekentafel. We hebben het concept van FRAMED verder ontwikkeld en hebben er een interactieve component aan toegevoegd die niet alleen geschikt is voor havo en vwo maar ook voor het vmbo. Linda van Dijk, dansdocent bij SKVR, neemt de dansworkshops voor haar rekening en Elsbeth van Noppen van Digital Playground is verantwoordelijk voor de filmworkshops.

Wat leren de leerlingen?

De relatie tussen dans en film staat centraal. Ze leren hoe die twee disciplines een geheel kunnen vormen en hoe ze elkaar kunnen aanvullen. Verder leren ze om anders te kijken naar hun omgeving. Ze gaan opzoek naar patronen in en rondom het pand van Conny Janssen Danst en filmen die. Ook de gebouwen in de omgeving krijgen aandacht. Die beelden leren ze vervolgens te mixen in een VJ-app. Daarnaast speelt zelf dansen en samen keuzes maken over de choreografie een belangrijke rol. Dat kan natuurlijk best spannend zijn, maar omdat we werken in kleine groepen gaat dat een stuk makkelijker.

Hoe heb je de projectdagen beleefd?

Natuurlijk is het spannend om te zien of de dingen die je bedenkt aanslaan, maar het ging allemaal heel goed! Zeker naar het onderdeel waarbij de leerlingen zelf de vloer op mochten om te dansen, was ik benieuwd. Aan het begin van het programma zien de leerlingen de dansers van Conny Janssen Danst live een kort fragment uit FRAMED dansen in het videodecor van de voorstelling. Ik denk dat dat goed hielp om de de combinatie dans en film concreet te maken en zo twijfel bij de leerlingen weg te nemen. Ook het enthousiasme van dansdocent Linda van Dijk en assistent Mateus Krijgsman is daarbij natuurlijk essentieel.

Waar zat de uitdaging?

De technische kant, daar brak ik mijn hersenen over. De beelden die de kinderen maken  meteen op groot scherm laten zien, bijvoorbeeld. De ervaring leert dat huiswerk meegeven niet werkt, dus de leerlingen van tevoren vragen om beelden te maken, was geen optie. Toen ik Tanya Lodder van Digital Playground sprak bij een KunstPakt-middag en zij meteen mogelijkheden zag, kreeg ik het idee dat het echt ging lukken. Wat op de dag zelf ook hielp was de concentratie en het gevoel van verantwoordelijkheid waarmee de jonge VJ’s de videobeelden uiteindelijk mixten.

Het is eigenlijk jammer dat het eindproduct van de leerlingen, hun eigen voorstelling, maar één keer te zien is. Ik ben benieuwd of we daar nog iets mee kunnen in de toekomst.

Wat kreeg je terug van leerlingen?

Waar je zelf niet meer bij stilstaat, valt leerlingen wel op. Er lopen heel wat internationale dansers rond bij Conny Janssen Danst en dat vinden wij als collega’s helemaal niet zo bijzonder. Voor leerlingen is dat anders, want ik hoorde iemand roepen: ‘Hij spreekt Engels!’ Verder vond ik het mooi om te zien dat bijna alle leerlingen met ideeën kwamen voor zowel de choreografie als de filmbeelden en dat ze durfden te dansen voor elkaar. Optreden voor je klasgenoten is vaak toch wel een dingetje. En de leerlingen die in de dans wat meer op de achtergrond bleven, bleken in de videoworkshop juist weer heel betrokken.

Hoe nu verder?

We gaan nu alles evalueren en kijken hoe we hiermee verder kunnen. Misschien dat we de dansworkshop iets kunnen verlengen om het geheel meer af te maken, maar dat moeten we allemaal nog bepalen. Al met al, zie ik zeker voor me dat we met een vervolg komen.

*De tour van de voorstelling FRAMED is door de coronapandemie verzet naar het voorjaar van 2023.

Leerkracht Leonie Bloem over FRAMED: "Beeld en dans worden samengevoegd tot hele mooie, spannende, verrassende en ontroerende resultaten. Genoten van de enorme creativiteit, inbreng, enthousiasme én betrokkenheid van onze leerlingen."

Wil je meer weten over Cultuurtraject Rotterdam? Klik hier