‘Mooi dat KunstPakt volop ruimte biedt om met elkaar te bouwen’

Geplaatst op:

PaktVoort is het KunstPakt-programma van de Dr. A. van Voorthuysenschool, culturele organisatie Alle Ruimte en muziekdocent Steef Vooren. Samen werken ze aan een nieuw atelier op school waar leerlingen ontdekken wat hun talenten zijn en vaardigheden leren om zich te ontwikkelen op allerlei vlakken. De wijk Charlois speelt hierbij een belangrijke rol. Marieke Haandrikman medeoprichter van Alle Ruimte vertelt.

KunstPakt is dé Rotterdamse aanpak van Cultuureducatie met Kwaliteit en draait om het creëren van duurzame, succesvolle samenwerkingen tussen scholen en culturele instellingen. KCR ondersteunt, adviseert en begeleidt scholen en instellingen hierbij.

Van cognitief naar sensopatisch
“De Dr. A. van Voorthuysenschool is een speciaal onderwijs school in Charlois waar zeer moeilijk lerende kinderen op zitten. De cognitieve vakken krijgen veel aandacht en de wens van de school is om meer sensopatisch onderwijs te ontwikkelen en aanbieden. Met het ontdekatelier van PaktVoort willen we de omslag maken naar meer praktisch onderwijs en uitvinden wat voor soort cultuuronderwijs werkt voor deze leerlingen”, legt Marieke uit.

Onderzoek
Dat stukje onderzoek is een belangrijk onderdeel van PaktVoort, want wat het programma precies losmaakt bij de leerlingen is nu nog onbekend. “Dat vind ik mooi aan KunstPakt. Het programma kan zich gaandeweg vormen en hoeft nog niet helemaal af te zijn als je het indient. Er is volop ruimte om met elkaar te bouwen en te heien.”

Kunstdisciplines
In het ontdekatelier krijgen meerdere kunstvormen een plek: muziek, dans, beeldend, media en theater. Steef Vooren verzorgt de muzieklessen en is daar nu al mee begonnen. De school, Alle Ruimte en Steef gaan met elkaar opzoek naar de juiste balans tussen de verschillende disciplines. Marieke: “Hierbij spelen de kunstenaars en vakmensen die in Charlois werken een belangrijke rol. Zij gaan zowel in de school als daarbuiten aan de slag met de leerlingen. De focus ligt op leren, ontdekken en maken, met hoofd, hart en handen. Alle Ruimte fungeert als coördinator die met behulp van expressie alle elementen van de wijk met elkaar verbindt.”

Ervaringstations
Of en hoe PaktVoort uiteindelijk aanslaat bij de leerlingen meten we aan de hand van een poster met ervaringstations. Hier komen verschillende vragen op terug zoals wat gebeurde er met je hoofd, hart en handen, wat heb je geleerd, wat heb je gevoeld. “Ook die poster wordt gedurende het project verder ontwikkeld en verbeterd. Mooi is dat de vragen naast door de leerlingen ook door de kunstenaars en leerkrachten worden ingevuld. Zo krijgen we een heel compleet beeld.”

Verbinding
Marieke: “Waar KunstPakt voor staat, komt heel erg terug in de werkwijze van Alle Ruimte. De verbinding met de wijk, werken aan een duurzame relatie tussen scholen en kunstenaars en het bieden van gelijke kansen. Ik hoop dat het ontdekatelier echt iets kan bijdragen aan het welzijn en kansen van de kinderen. En dat het echt een vast onderdeel wordt van de school. De kracht van herhaling is hierbij superbelangrijk dus is het fijn dat we hier met KunstPakt de tijd voor kunnen nemen.”

Marieke runt Alle Ruimte samen met Hester van Spijk. Klik hier voor meer informatie.