Met onderwijs bereiden we kinderen en jongeren voor op de toekomst. Maar hoe die toekomst er precies uitziet? Niemand die het weet. We leven in een wereld die complex is en snel verandert. Het enige wat we kunnen verwachten, is het onverwachte. Hoe bereid je kinderen en jongeren daarop voor? In welke competenties moet het onderwijs investeren?
De skill die het meest van pas komt bij veranderende omstandigheden, is veerkracht. Weten hoe je je staande houdt, als de basis onder je voeten wegglijdt. Je mentaal weerbaar voelen. Een andere skill is zelfbewustzijn. Weten wie je bent, wat je nodig hebt en welke keuzes daarbij horen. Ook bekwaamheid in het uiten en bespreekbaar maken van emoties is handig. Om lekker in je vel te blijven zitten, maar ook om in verbinding te blijven met anderen en begrip te houden voor elkaar. Precies hiervoor is cultuuronderwijs uitgevonden: om kinderen en jongeren te empoweren.
Onze missie
Wij maken ons elke dag hard voor relevant cultuuronderwijs op Rotterdamse scholen. Dat doen we in opdracht van gemeente Rotterdam, vanuit de gedeelde overtuiging dat cultuuronderwijs het verschil maakt in de levens van kinderen en jongeren. Vanuit de overtuiging dat cultuuronderwijs hun blik verbreedt en hen verder brengt. Nu, maar vooral ook later, als ze volwassen zijn en in een wereld leven waar we ons nu nog geen voorstelling van kunnen maken.
“Relevant cultuuronderwijs bestaat voor ons uit drie componenten: Meemaken, Maken en Betekenis geven.”
We zien een maatschappij voor ons waarin kinderen en jongeren opgroeien in een leerzame, rijke schoolomgeving, die hen voedt en inspireert met ideeën en verhalen. Waar ze kennis opdoen van andere culturen en belevingswerelden. Waarin ze zichzelf en de ander beter leren kennen en zich verbinden met elkaar. We zien een maatschappij voor ons waarin kinderen en jongeren gelijke kansen hebben. Waarin het niet uitmaakt waar hun wieg stond, omdat ze allemaal op school de sociale en culturele bagage en skills meekrijgen die ze nodig hebben om mentaal gezond te zijn en op te groeien tot veerkrachtige volwassenen. Wij zien cultuuronderwijs als de sleutel tot die maatschappij. En KCR als de sleutelbewaarder.
![](/media/fbtfpbqw/cultuurtraject.jpg?width=825&height=0&v=1d6f03d2e166820)
Onze visie
Wij geloven in de kracht van cultuuronderwijs, omdat we geloven in de enorme kans die ervan uitgaat.
Met ‘relevant cultuuronderwijs’ bedoelen we: cultuuronderwijs dat bijdraagt aan een brede en rijke ontwikkeling van Rotterdamse leerlingen en studenten. Relevant cultuuronderwijs is niet universeel, want het ene kind heeft iets anders nodig dan het andere. Wel hebben we bepaald dat relevant cultuuronderwijs uit drie componenten bestaat: Meemaken, Maken en Betekenis geven.
“Cultuuronderwijs omvat alle vakken waarin we reflecteren op en nadenken over onze cultuur. Dus naast de kunstvakken ook filosofie, maatschappijleer burgerschap, filosofie en literatuur.”
Relevant cultuuronderwijs ontwikkelt het cultureel zelfbewustzijn, de dialogische vaardigheden en het onderscheidingsvermogen van kinderen en jongeren. Het laat ze hun creatieve talenten ontdekken. Het helpt ze om emoties te beleven en bespreekbaar te maken. Niet alleen die van zichzelf, maar ook die van de ander. Dat maakt dat ze meer begrip voor elkaar krijgen. Hierdoor ontwikkelen ze meer zelfvertrouwen, voelen ze zich weerbaarder en zitten ze lekkerder in hun vel. Dat werkt op veel gebieden positief door, blijkt ook uit onderzoek. Zowel de sociaal emotionele vaardigheden, als de lees- en rekenprestaties van leerlingen gaan er door cultuuronderwijs op vooruit.
Wij willen ervoor zorgen dat alle kinderen en jongeren in Rotterdam kunnen genieten van kunst en cultuur, op een manier die hun ontwikkeling en zelfvertrouwen een boost geeft en hun kansen in de maatschappij vergroot. We willen ervoor zorgen dat ze niet wegzakken in hun eigen bubbel, en verdeeld raken, maar weer verbonden raken met zichzelf en elkaar.
Meerjarenbeleidsplan 2025-2028
Lees meer over onze missie en visie en over hoe wij met cultuuronderwijs Rotterdamse kinderen en jongeren voorbereiden op de toekomst