Rotterdam Vakmanstad ontwikkelt en verzorgt duurzaam onderwijs door kinderen te leren goed te zorgen voor zichzelf, de ander en de leefomgeving. Het Doen-denken lesprogramma wordt tussen de 4 en 66 uur per week aangeboden op basisscholen in Rotterdam in het kader van Dagprogrammering en Slim Organiseren met cultuuronderwijs.
Over het Doen-denken lesprogramma
Het Doen-denken lesprogramma bestaat uit vijf doorlopende leerlijnen, uitgewerkt in vijf vakken:
- Sport: judo & aikido
- Gezond: kook- en smaaklessen
- Groen: tuin- en natuurlessen
- Techniek
- Denken: filosofie
De vakken richten zich op fysieke, sociaal-emotionele en mentale aspecten: Eco3. Een ecowijze en mediawijze mentaliteit waaruit lessen ontstaan die draaien om: hoe ga je om met technologie, je eigen lichaam, medemens, dieren en natuur?
De doelen van de leerlijnen vallen uiteen in de kerndoelen en de aanbodsdoelen voor het basisonderwijs zoals die zijn opgesteld door het landelijk expertisecentrum leerplanontwikkeling (SLO). Groepsleerkrachten en directies krijgen hiermee inzicht in zowel de doelen van de leerlijnen als de aansluiting met de kern- en aanbodsdoelen van SLO.
Vakmanstad en de vakdocenten denken graag mee over hoe het aanbod eruit kan zien in het kader van Slim Organiseren. Dit is maatwerk. We kijken onder andere naar:
- Aansluiting bij thema’s en leerdoelen (hiervoor krijgen vakdocenten extra tijd).
- Extra tijd voor vakdocenten om ook bij schooloverleggen en trainingen te zijn.
- Ouderbetrokkenheid en kansen om ouders bij de lessen te betrekken.
- Lesplanningen delen.
- Aanknopingspunten op visie niveau.
- Ontzorgen (werken met vakgroepleiders en accounthouders).
Slim Organiseren met Rotterdam Vakmanstad?
Neem contact op met Marjolein Vink voor vragen of een vrijblijvend adviesgesprek:
Achtergrond van het Doen-denken programma
Vakmanstad startte het lesprogramma vanuit de visie om kinderen breder op te leiden in een veranderende stad en wereld. Het integrale lesprogramma is gebaseerd op de ecosociale cirkel; alles hangt met elkaar samen en iedere activiteit uit de ecosociale cirkel verbindt ons met natuurlijke elementen (eco) en met andere mensen (sociaal-emotioneel).
Huidige kinderen zullen in de toekomst de wereld verder vormgeven, daarom oefenen zij met skills gericht onderwijs binnen een levensechte leeromgeving:
- Binnen judo/aikido gaat het over de relatie met het eigen lichaam en dat van anderen.
- Via kooklessen leren kinderen dat je gezond plantaardig kunt koken zonder producten van dierlijke oorsprong, ze leren over afhankelijkheidsrelaties en dat we kunnen eten wat we verbouwen in de lestuin.
- Bij techniek halen leerlingen zelfgemaakte werkstukken uit elkaar, hergebruiken zij materialen en maken ze plantenbakken.
- Tijdens tuinlessen maken leerlingen de omgeving zwerfafvalvrij en maken ze de lestuin veilig voor egels.
- Bij filosofie leren de kinderen te reflecteren op bijv. klimaatverandering en duurzaamheid.
Met ons lesprogramma planten we zaadjes bij de kinderen en betrekken we het school ecosysteem door middel van de whole school- en de two generation approach. Door respectievelijk schoolteams en ouders te betrekken bij ons lesprogramma vergroten we de impact daarvan.
Over Rotterdam Vakmanstad
Rotterdam Vakmanstad ontwikkelt en verzorgt lesprogramma’s waarin gezondheid, duurzaamheid en talentontwikkeling centraal staan, gericht op specifieke vakskills, sociaal-emotionele ontwikkeling, mediawijsheid en ecowijsheid. Want ieder kind verdient een mooie toekomst, ook kinderen die in lastigere situaties opgroeien. Vakmanstad laat kinderen hun passies en talenten ontdekken en leert kinderen goed voor zichzelf, de ander en de wereld te zorgen. Zo dragen we bij aan een inclusieve samenleving met aandacht voor mens en natuur.
Meer informatie: vakmanstad.nl