Slim organiseren met cultuuronderwijs als deeloplossing voor het lerarentekort

Het lerarentekort binnen het primair onderwijs blijft nijpend hoog. Samen met culturele instellingen geven wij scholen de mogelijkheid om externe, didactisch geschoolde, (kunst)vakdocenten in te schakelen waardoor leerkrachten ruimte krijgen om zich te focussen op hun kerntaak; het geven van goed onderwijs. Tegelijk brengt de vakdocent expertise mee die bijdraagt aan een nog rijkere leeromgeving voor leerlingen. 


Elke school is uniek. Daarom zetten wij deze oplossing op elke school anders in, afhankelijk van de specifieke wensen en vraagstukken. Van een kunstvakdocent van SKVR die een deel van de groep overneemt, zodat de leerkracht met een kleinere groep kan werken, tot een groendocent van Vakmanstad die als onderdeel van de formatie meedraait in de carrousel van leerkrachten. 

Alle vakdocenten staan al zelfstandig voor de groep en beschikken over sterke pedagogische en didactische vaardigheden en klassenmanagement. Aanvullend zorgt de culturele instelling voor intensieve begeleiding bij het afstemmen van hun lesprogramma's én kan de vakdocent zijn/haar pedagogische en didactische vaardigheden verder versterken via het bijscholingsprogramma LevelUp Compact van Thomas More Academie. 

Vakdocent voor de klas, zo doen zij het

In deze serie laten scholen zien hoe zij (kunst)vakdocenten inzetten op hun school:

Kunstvakdocent voor de klas: Park16hoven

Cultuuronderwijs als deeloplossing voor het lerarentekort en een verrijking van het curriculum? Wij spraken met Antoinet de Valk, adjunct-directeur van Park16hoven, en stelden haar de vraag: hoe pakken jullie het aan?

Lees het volledige verhaal

Kunstvakdocent voor de klas: Goede Herderschool

Wat gebeurt er als je kunstvakdocenten niet een uur per week inzet op scholen, maar een dagdeel? KCR en SKVR proberen het uit met de pilot Slim Organiseren met inzet van kunstvakdocenten die op een creatieve manier bijdraagt aan het oplossen van het lerarentekort, het versterken van het onderwijs en het verbeteren van kansengelijkheid in Rotterdam. Lolita Freire Gomez, onderwijscoördinator bij SKVR, en directeur van de Goede Herderschool, Mariëtte Zeillemaker, delen hun ervaringen.

Lees het volledige verhaal

Onderzoek en resultaten


In 2023 voerden wij op 14 scholen een kwalitatief onderzoek uit naar de meerwaarde van Slim Organiseren met inzet van kunstvakdocenten. Uit dit onderzoek komen waardevolle inzichten en 6 kritische succesfactoren naar voren die nodig zijn om de inzet van (kunst)vakdocenten binnen het primair onderwijs te laten slagen.
 

Over het project


Slim Organiseren met cultuuronderwijs is een project van Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam (KCR) en SKVR, in samenwerking met Rotterdam Vakmanstad en Thomas More Academie, mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam en deelnemende schoolbesturen. Het project is in 2022 gestart als deeloplossing voor het lerarentekort en ter versterking van goed cultuuronderwijs en daarmee de kansengelijkheid in Rotterdam. In 2024 is het project opgenomen in het NROB. 

Meer weten?
Wil je meer weten over het project, de monitoring en de resultaten? Neem contact op met Suzanne Hijstek (KCR). Wil je deze oplossing inzetten op jouw school of wil je als culturele instelling bijdragen aan deze oplossing? Neem contact op met Lolita Freire Gomez (SKVR), Marjolein Vink (Rotterdam Vakmanstad) of Kristel Fidder (Jeugdtheater Hofplein).

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.