Training: Kunstvakdocent in het basisonderwijs

Start dinsdag 11 februari 2025 - Ben je kunstvakdocent en werkzaam binnen het Rotterdamse basisonderwijs of ga je daar mee beginnen? Ben je benieuwd hoe je jouw lessen verder kunt verrijken en optimaliseren? Dan helpt deze training je om jouw pedagogisch handelen, didactische aanpak en klassenmanagement naar een hoger niveau te tillen.

Inhoud van de training

Wat staat er centraal binnen deze training en wat ga je leren?

Professionele ontwikkeling
We richten ons op de driehoek pedagogiek, didactiek en klassenmanagement en bieden je de tools om te werken aan jouw professionele ontwikkeling aan de hand van een procesgericht plan. Na deze training ben je in staat om betekenisvol onderwijs te ontwerpen en uit te voeren, waarmee je niet alleen kennis en vaardigheden kan overbrengen, maar ook aansluit bij de persoonlijke en culturele contexten van je leerlingen. Je leert hoe je kunstonderwijs kunt inzetten om leerlingen op een diepere, meer persoonlijke manier te bereiken en te inspireren.

Inclusieve visie op onderwijs
Een belangrijke pijler van deze training is het ontwikkelen van een inclusieve visie op onderwijs. Dit betekent dat je leert om lessen te ontwerpen die toegankelijk en relevant zijn voor alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond of leerbehoeften. Door je pedagogische en didactische vaardigheden te professionaliseren, kun je een leeromgeving creëren waarin elke leerling zich gezien en gewaardeerd voelt.

Focus op pedagogiek, didactiek en klassenmanagement
De training biedt een diepgaande verkenning van de driehoek pedagogiek, didactiek en klassenmanagement.

  • Pedagogisch handelen
    Ontwikkel je vaardigheden om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Leer hoe je de relaties met én tussen leerlingen kunt versterken om zo hun betrokkenheid en motivatie te verhogen.

  • Didactisch handelen
    Verbeter je didactische vaardigheden aan de hand van kennis over leerlijnen en de leefwereld en belevingswereld van leerlingen, om zo bewust en doelgericht je kunstlessen te ontwerpen afgestemd op de groep (of het individu). Je lessen kunnen zo zowel creatief als leerzaam zijn. Ontdek nieuwe methoden en technieken om de leerstof op een aansprekende manier over te brengen.

  • Klassenmanagement
    Leer effectieve strategieën voor klassenmanagement om een ordelijke en productieve lesomgeving te waarborgen. Ontwikkel vaardigheden om uitdagende situaties aan te pakken en een positieve groepsdynamiek te bevorderen.

Procesgericht plan
Een essentieel onderdeel van de training is het maken van een procesgericht plan voor de kwaliteit van jouw onderwijs, gericht op de context van jouw werkplek(ken) en jouw persoonlijke professionele ontwikkeling. Dit plan richt zich op de driehoek pedagogiek, didactiek en klassenmanagement en helpt je om concrete stappen te zetten in je ontwikkeling als kunstvakdocent.

Praktijkgericht en toepasbaar
De training is sterk praktijkgericht en biedt volop ruimte om aan je procesgericht plan te werken tijdens de bijeenkomsten. Het is belangrijk dat je regelmatig werkzaam bent als kunstvakdocent in het basisonderwijs. Dit stelt je in staat om de opgedane kennis en vaardigheden direct toe te passen en te evalueren in je eigen lespraktijk. De stedelijke Rotterdamse context brengt specifieke vragen en uitdagingen met zich mee, deze training helpt je om hierop in te spelen en hier effectief mee om te gaan.

Samenwerken en leren
Leer hoe je beter kunt samenwerken binnen verschillende onderwijsconcepten, zodat je lessen beter aansluiten bij de praktijk. Je krijgt inzicht in hoe het onderwijs op een basisschool werkt en hoe jij hieraan kunt bijdragen met jouw kunstvak. Je ontwikkelt kennis over onderwijsbegrippen en onderwijsontwikkelingen voor een optimale samenwerking met het team van de school. De training biedt de gelegenheid om ervaringen en ideeën uit te wisselen met collega-docenten om samen van en met elkaar te leren.

Praktisch

De training bestaat uit 6 bijeenkomsten van 3 uur. We vormen leerteams en leren van en met elkaar. Tijdens (en tussen de bijeenkomsten in) werk je aan een procesgericht plan met een eigen verbetervoorstel. De studiebelasting bestaat uit 20 uur contacttijd en ongeveer 20 uur zelfstudie. Voor vakliteratuur wordt gezorgd in de vorm van artikelen. Na deze training ontvang je een certificaat van deelname.

Data:

  • Dinsdag 11 februari 2025
  • Dinsdag 4 maart 2025
  • Dinsdag 25 maart 2025
  • Dinsdag 20 mei 2025
  • Dinsdag 10 juni 2025
  • Dinsdag 1 juli 2025 

Tijd:
18.00-21.00 uur 

Locatie:
Thomas More Academie, Stationssingel 80, 3033 HJ Rotterdam

Deelnemersbijdrage:
€ 850. Voor kunstvakdocenten werkzaam in of voor het Rotterdamse onderwijs vergoedt KCR 100% van de deelnemersbijdrage.

Instapeisen

• Je hebt een afgeronde kunstvakopleiding of aantoonbare ervaring als cultuurdocent;

• Je gaat starten in het Rotterdamse basisonderwijs of hebt al enige ervaring;

• Je hebt minimaal MBO-niveau;

• Je hebt een sterke persoonlijke motivatie om je vaardigheden als kunstvakdocent verder te professionaliseren.

Inschrijven

Schrijf je in voor de training ‘Kunstvakdocent in het basisonderwijs’ en maak de transitie naar een krachtige en inclusieve onderwijspraktijk. Verhoog je impact als kunstvakdocent en inspireer je leerlingen met betekenisvolle kunstlessen.

Meer informatie

Heb je vragen over deze training? Bel met Sandra Touw (coördinator KCR Academie) via 06 393 15 570 (ma-di) of mail naar s.touw @kc-r.nl

Deze training is een samenwerking tussen Thomas More Academie en Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam (KCR)

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.