Vacature programmamaker (24 uur p/w)

Ben jij goed op de hoogte van maatschappelijke trends en ontwikkelingen? Heb jij voelsprieten in het onderwijs en de culturele sector? Ben jij thuis in het inhoudelijk samenstellen van programma’s als congres, lezing of publiek gesprek? En weet jij jouw waarnemingen te verbinden aan cultuuronderwijs en te vertalen naar een relevante openbare dialoog? Dan zoeken wij jou!

Over KCR

Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam (KCR) maakt zich elke dag hard voor relevant cultuuronderwijs op Rotterdamse scholen. Dat doen we in opdracht van gemeente Rotterdam, vanuit de gedeelde overtuiging dat cultuuronderwijs het verschil maakt in de levens van kinderen en jongeren. Vanuit de overtuiging dat cultuuronderwijs hun blik verbreedt en hen verder brengt. Nu, maar vooral ook later, als ze volwassen zijn en in een wereld leven waar we ons nu nog geen voorstelling van kunnen maken.

Afdeling Onderzoek & Ontwikkeling

KCR is een lerende organisatie. De afdeling Onderzoek & Ontwikkeling is continu bezig om kennis over cultuuronderwijs te ontwikkelen, te borgen en te delen met het veld. Als programmamaker ga je aan de slag binnen de afdeling Onderzoek & Ontwikkeling. We werken nauw samen met de afdeling Relatie & Advies, die veel kennis ophaalt uit de stad en onze organisatie binnenbrengt. Door onderzoek te doen, door te monitoren en door de openbare dialoog, ontwikkelen we bovendien nieuwe kennis. Die kennis maken we op allerlei manieren zichtbaar en overdraagbaar. Bijvoorbeeld door middel van publicaties en diverse evenementen. Ook slaan we op in onze laagdrempelige kennisbank, die voor iedereen toegankelijk is. Op deze manier maken we alle betrokkenen wijzer en versterken we elkaar.

Openbare dialoog

Tijdens verschillende evenementen voeren we een openbare dialoog met de stad en zetten we vraagstukken, die binnen onderwijs en cultuur urgent en actueel zijn, centraal. We verbinden de vraagstukken altijd aan cultuuronderwijs. De openbare dialoog is agenderend, faciliteert de ontmoeting tussen cultuur, onderwijs en beleid en biedt de mogelijkheid tot reflectie op de huidige stand van zaken. De openbare dialoog is dé plek waar kennis in de breedste zin van het woord wordt ontwikkeld en gedeeld. Het gaat over informatie, ervaringen, vaardigheden en attitude. We programmeren de openbare dialoog ook zo dat we aan alle aspecten van kennis tegemoetkomen.
Een belangrijk aandachtspunt hierbij is zicht te krijgen op de impact van de dialoog en het expliciet maken van de ontwikkelde kennis.

Wie zoeken we?

Als programmamaker ben je verantwoordelijk voor het programma rond de openbare dialoog van KCR dat bestaat uit onder andere een congres, lezing en publieke gesprekken. Voor het produceren van de evenementen werk je samen met een of meerdere (externe) producenten.

Taken

•    Het signaleren van landelijke maatschappelijke trends en ontwikkelingen en het relateren ervan aan cultuuronderwijs in een grootstedelijke context.
•    Het maken van de vertaalslag naar onderwerpen voor de openbare dialoog in samenhang met de doelstellingen van KCR.
•    Het binnen de inhoudelijke kaders van KCR inhoudelijk vormgeven van het publieke programma en zorgdragen voor budgetbeheer.
•    Het coördineren en aansturen van een projectteam bij kleinere en grotere evenementen.
•    Het doen van bronnenonderzoek, research en het schrijven van teksten t.b.v. (zowel intern als externe) communicatie.
•    Het uitnodigen van sprekers, voorzitters en deskundigen.
•    De inhoudelijke voorbereiding van een publiek programma (briefing, voorgesprekken en het maken van dossiers, draaiboek van de voorzitter).
•    Het vormen en voorbereiden van redactioneel overleg.
•    Het zorgdragen voor publicatie en borging publiek programma’s.
•    Het opbouwen van een relevant en duurzaam netwerk.

Verder:
•    ben je hbo+ of wo-geschoold en/of aantoonbaar hbo+/wo werk- en denkniveau
•    heb je aantoonbare ervaring als programmamaker bijvoorbeeld bij een debatcentrum, culturele instelling met een publiek programma of een kenniscentrum;
•    heb je motivatie en interesse om je te verdiepen in maatschappelijke vraagstukken en de connectie met cultuuronderwijs;
•    heb je affiniteit met zowel de inhoud als de vorm van een publiek programma;
•    kun je goed zelfstandig werken en weet je relevante verbindingen te leggen binnen en buiten KCR
•    ben je analytisch en nieuwsgierig
•    ben je sensitief en heb je een goed gevoel voor verhoudingen
•    ben je proactief in je werk
•    flexibel inzetbaar met piekmomenten rond evenementen

Wat bieden wij je?

•    Per 1 november 2024 een functie voor 24 uur per week in teamverband binnen een dynamische organisatie met als start een arbeidsovereenkomst voor een jaar met uitzicht op verlenging. De arbeidsvoorwaarden zijn conform de cao Kunsteducatie.
•    Het salaris is, afhankelijk van leeftijd en ervaring, in schaal 10 binnen de CAO Kunsteducatie.

Geïnteresseerd?

Voor eventuele vragen kan je contact opnemen met Eelke Bosman (e.bosman@kc-r.nl).

Je kunt je interesse kenbaar maken door uiterlijk 8 september 2024 je motivatie en cv te sturen aan info@kc-r.nl. De eerste ronde sollicitatiegesprekken vindt plaats op 13 september 2024. De tweede ronde op 19 september.

Meer informatie over KCR is te vinden op www.kc-r.nl