Missie
Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam (KCR) maakt zich elke dag hard voor relevant cultuuronderwijs op Rotterdamse scholen. Dat doen we in opdracht van gemeente Rotterdam, vanuit de gedeelde overtuiging dat cultuuronderwijs het verschil maakt in de levens van kinderen en jongeren. Vanuit de overtuiging dat cultuuronderwijs hun blik verbreedt en hen verder brengt. Nu, maar vooral ook later, als ze volwassen zijn en in een wereld leven waar we ons nu nog geen voorstelling van kunnen maken.
We zien een maatschappij voor ons waarin kinderen en jongeren opgroeien in een leerzame, rijke schoolomgeving, die hen voedt en inspireert met ideeën en verhalen. Waar ze kennis opdoen van andere culturen en belevingswerelden, zichzelf en de ander beter leren kennen. Zich verbinden met elkaar. We zien een maatschappij voor ons waarin kinderen en jongeren gelijke kansen hebben. Waarin het niet uitmaakt waar hun wieg stond, omdat ze allemaal op school de sociale en culturele bagage en skills meekrijgen die ze nodig hebben in het leven. Een maatschappij waarin kinderen en jongeren mentaal gezond zijn en kunnen opgroeien tot veerkrachtige volwassenen. Wij zien cultuuronderwijs als de sleutel tot die maatschappij. En KCR als de sleutelbewaarder.
Visie
KCR maakt zich hard voor relevant cultuuronderwijs voor alle Rotterdamse kinderen en jongeren. Dat doen we, omdat we geloven in de kracht van cultuuronderwijs. Omdat we geloven in de enorme kans die ervan uitgaat, om de kansen van de kinderen en jongeren die in onze stad opgroeien, gelijk te trekken.
Cultuuronderwijs omvat alle vakken waarin we reflecteren vanuit cultuur. Naast kunstvakken als muziek en theater, horen daar ook vakken als filosofie, maatschappijleer, burgerschap en literatuur bij. Met ‘relevant cultuuronderwijs’ bedoelen we bij KCR: cultuuronderwijs dat bijdraagt een brede en rijke ontwikkeling van Rotterdamse leerlingen. Relevant cultuuronderwijs is niet universeel, want het ene kind heeft iets anders nodig dan het andere. Wel hebben we bepaald dat relevant cultuuronderwijs uit drie componenten bestaat: Meemaken, Maken en Betekenis geven.
Relevant cultuuronderwijs ontwikkelt het cultureel zelfbewustzijn, de dialogische vaardigheden en het onderscheidingsvermogen van kinderen. Het laat ze hun creatieve talenten ontdekken. Het helpt ze om emoties te beleven en bespreekbaar te maken. Niet alleen die van zichzelf, maar ook die van de ander. Dat maakt dat ze meer begrip voor elkaar krijgen. Hierdoor ontwikkelen ze meer zelfvertrouwen, voelen ze zich weerbaarder en zitten ze lekkerder in hun vel. Dat werkt op veel gebieden positief door, blijkt ook uit onderzoek. Zowel de sociaal emotionele vaardigheden, als de lees- en rekenprestaties van leerlingen gaan er door cultuuronderwijs op vooruit. Dat cultuuronderwijs ten koste zou gaan van de basisvaardigheden, wat nog te vaak gedacht wordt, is dus een grote misvatting!
Visie op onze rol
Als KCR willen we ervoor zorgen dat alle kinderen in Rotterdam kunnen genieten van kunst- en cultuur, op een manier die hun ontwikkeling en zelfvertrouwen een boost geeft en hun kansen in de maatschappij vergroot. We willen ervoor zorgen dat ze niet wegzakken in hun eigen bubbel, en verdeeld raken, maar weer verbonden raken met zichzelf en elkaar. Daar werken we elke dag aan. Ten eerste door scholen en de overheid te overtuigen van de waarde en kracht van cultuuronderwijs en de noodzaak cultuuronderwijs structureel, stevig te verankeren in het curriculum. Daarom bewegen we ons actief door de stad. We komen over de vloer bij de scholen en culturele instellingen in Rotterdam en trekken samen op. We zien elkaar als bondgenoten in een gezamenlijke missie om de brede ontwikkeling van Rotterdamse kinderen en jongeren te stimuleren met behulp van cultuuronderwijs. We adviseren en begeleiden scholen bij de opzet en uitvoering van cultuuronderwijs dat passend en relevant is. Daarnaast brengen we verdieping. We ontwikkelen relevante kennis over cultuuronderwijs en delen dat actief met het veld. Op die manier bouwen we aan een wederkerig leer-ecosysteem, waarin de leerling centraal staat.