Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam (KCR) en Zadkine gaven donderdag 23 januari het officiële startschot voor het nieuwe Practoraat Kunst en Cultuur als Veranderkracht.
Dit initiatief zet kunst en cultuur in om mbo-studenten creatiever, zelfverzekerder en veerkrachtiger te maken. Tijdens een inspirerende bijeenkomst verkenden een aantal directeuren van Zadkine en andere betrokkenen de kansen die het Practoraat de komende drie jaar biedt om het mbo-onderwijs te verrijken.
Kunst en Cultuur als Veranderkracht
Het Practoraat* onderzoekt en experimenteert hoe kunst en cultuur een vaste plek kunnen krijgen in het mbo. Het doel? Studenten de ruimte geven om zichzelf te ontwikkelen – als mens in een superdiverse stad en als professional in een veranderende wereld. Samen met Rotterdamse docenten, studenten en culturele instellingen starten projecten die laten zien hoe kunst en cultuur nieuwe perspectieven kunnen bieden aan zowel studenten als docenten.
“Kunst en cultuur kunnen studenten uitdagen om volop betrokken te zijn en mee te onderzoeken: wat werkt?,” zegt Clara Linders, lid van het kernteam. “Die ervaring geeft ze meer vertrouwen dat zij zelf invloed hebben op hun ontwikkeling.”
Inventarisatie als fundament
Onderzoeker Bas Delmee presenteerde tijdens de bijeenkomst de resultaten van het verkennende onderzoek ‘Kunst en cultuur in het mbo’. Hierin schetste hij de huidige stand van kunst- en cultuureducatie binnen Zadkine. Deze inventarisatie toont niet alleen de diversiteit van bestaande initiatieven, maar legt ook kansen bloot om kunst en cultuur structureler te verankeren.
“Deze voorverkenning laat zien waar we staan en hoe KCR, door kennis te delen en in te spelen op innovatiebehoeften zoals inclusie en studentparticipatie, bijdraagt aan het stevig verankeren van kunst en cultuur in het mbo.” - Liesbeth Levy, directeur-bestuurder van KCR en initiatiefnemer van het onderzoek.
“Het Practoraat heeft al mooie stappen gezet. Na de inspirerende bijeenkomst van 23 januari jl. heb ik er alle vertrouwen in dat dit belangrijke onderwerp verankert zal worden in het mbo en een belangrijke bijdrage zal zijn voor de ontwikkeling van mbo studenten”. - Jan Lokker, lid College van Bestuur Zadkine.
Actieonderzoek 100 Ways of Learning
Het practoraat gaat direct van start met vernieuwende projecten waarin studenten een hoofdrol spelen. Een voorbeeld hiervan is het project 100 Ways of Learning. Dit actieonderzoek plaatst de persoonlijke kennis van studenten centraal: leren gebeurt niet alleen binnen schoolmuren, maar ook thuis, in de sportschool of binnen het sociale leven. Studenten delen hun levenswijsheid met elkaar, ontdekken meer over zichzelf en leren elkaars perspectieven waarderen.
“Met dit project willen we laten zien dat leren geen grenzen kent en dat iedereen kennis heeft die waardevol is voor anderen,” zegt Olga Mink, Practor. “Kunst en cultuur kunnen je blik op jezelf en de wereld verruimen. Het Practoraat biedt studenten handvatten om hun eigen pad te ontdekken en hun toekomst zelf vorm te geven.”
Meer weten?
Het Practoraat Kunst en Cultuur als Veranderkracht is een initiatief van KCR en Zadkine, met ROC Albeda, Techniek College Rotterdam en LKCA als partners. Fonds 21 en het Fonds voor Cultuurparticipatie ondersteunen het financieel. Volg de ontwikkelingen via kc-r.nl/practoraat en de website van Zadkine.
*Wat is een practoraat?
Een practoraat is een innovatieplatform binnen het MBO dat zich richt op praktijkgericht onderzoek. Onder leiding van een practor werken docenten studenten en externe partners samen aan praktijkonderzoek, om kennis en innovaties te ontwikkelen en toe te passen, wat leidt tot relevanter onderwijs.
Meer weten? Kijk dan ook eens op Practoraten.nl – Platform voor praktische innovatie.