Monitor Cultuuronderwijs Rotterdam (MCR) - stadsbrede inzichten in cultuuronderwijs

Geplaatst op:

Het cultuuronderwijs in Rotterdam gedijt op verschillende kort- en langlopende samenwerkingen tussen scholen en culturele instellingen. Vanuit de groeiende vraag naar stadsbrede inzichten in cultuuronderwijs, maakt KCR met de Monitor Cultuuronderwijs Rotterdam (MCR) inzichtelijk wat de verspreiding, en uiteindelijk de impact, van cultuuronderwijs in Rotterdam is. De uitkomsten helpen de sector weloverwogen beslissingen te nemen voor de verdere ontwikkeling van cultuuronderwijs. 

Inzicht in bereik en intensiteit van samenwerking 


Het MCR rapport geeft inzicht in hoeveel scholen (uitgesplitst in bo, so, vo en mbo) samenwerken met de deelnemende culturele instellingen en in de intensiteit van de samenwerking. De focus ligt op verschillende onderwijssoorten, het aantal culturele activiteiten en hun duur. Daarnaast identificeert het rapport kansen voor vervolgonderzoek. 

De monitor richt zich op twee hoofdvragen:  

  1. Welke scholen werken samen met de culturele instellingen die deelnemen aan de monitor?

  2. Wat doen de scholen aan cultuuronderwijs binnen deze samenwerking en hoe intensief is de samenwerking? 

Uitkomsten MCR 2021-2022 


Hoog bereik onder bo, so en vo scholen
De Monitor Cultuuronderwijs Rotterdam 2021-2022 is uitgevoerd onder 12 culturele instellingen. Uit de monitor blijkt dat veel scholen aan cultuuronderwijs doen in samenwerking met een of meer van deze culturele instellingen.

Cultuuronderwijs heeft een aanzienlijk bereik, met name op basisscholen (92%), speciaal onderwijs (89%) en middelbare scholen (81%). Meer dan de helft (58%) van de mbo-scholen wordt bereikt.

Meer incidentele activiteiten dan langlopende projecten 
Basisscholen en speciaal onderwijs lijken vaker te kiezen voor zowel incidentele als langlopende projecten. Bij vo en mbo zien we een voorkeur voor incidentele activiteiten. Het bereik via incidentele activiteiten is dus hoog. Deze activiteiten zijn belangrijk, want vaak is het een eerste kennismaking met cultuuronderwijs.

Dit zijn goede aanknopingspunten voor de sector om te kijken hoe we cultuuronderwijs kunnen borgen in het curriculum via meer langlopende activiteiten (bron: Pilot MCR 2021). Wil je weten hoe je dit als school of als culturele instelling kunt realiseren? Neem contact op met onze consulenten. Zij helpen je graag met advies of bij de keuze voor een passend programma of passende samenwerking.

Meer onderzoek nodig
Omdat in deze eerste MCR 12 culturele instellingen meededen, hebben we nog geen volledig beeld van de werkelijke omvang. Dit benadrukt de noodzaak van breder onderzoek, bij voorkeur gerelateerd aan andere onderzoeken, om een nog beter beeld te krijgen van cultuuronderwijs op stadsniveau. Ook het middelbaar beroepsonderwijs, dat een complex domein is, vereist verdere analyse. Naar aanleiding van dit rapport is er een eerste onderzoek gedaan naar het mbo ter voorbereiding van de Practoraat Kunst en Cultuur

MCR 2023-2024 

Op dit moment werken we aan de MCR voor schooljaar 2023-2024. Naar verwachting kunnen we de inzichten uit deze monitor in september 2025 delen. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je in voor de nieuwsbrief van KCR

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.