Cultuurboost

Geplaatst op:

Op een ietwat regenachtige dag vindt op de Albert Plesmanschool één van de laatste Cultuurboost activiteiten plaats. Een spontaan ontstaan project van Cultuurtraject, om leerlingen in Rotterdam toch te laten genieten van kunst & cultuur, geheel corona-proof. Op een van de laatste schooldagen van het jaar kan groep 8 van deze school komen kijken naar de SKVR brassband. Maar de regen lijkt geen rekening te houden met dit cadeautje. Het is nog even spannend of dit extraatje voor hen door kan gaan. Valt hiermee hun afscheid in het water?

De leerlingen staan muisstil naar buiten te kijken terwijl de regen op het schoolplein neerplenst. “Zijn jullie in de klas altijd ook altijd zo stil?” vraagt Ilij Haegens, workshopdocent bij SKVR. De gymdocente komt tevoorschijn. “Volg haar maar!” roept Henk-Piet Goudappel, directeur bij de Albert Plesmanschool. De activiteit kan gelukkig ook overdekt door gaan op een minuutje loopafstand van de school. De leerlingen lijken er zin in te krijgen en beginnen gezellig kletsend aan de wandeling naar het gymlokaal.

door: Aad Hoogendoorn

“Ik ben natuurlijk hartstikke blij dat deze activiteit na de heropening van de school toch door kan gaan. De kinderen hebben al zoveel gemist.” vertelt Henk-Piet. “Niet alleen de reguliere vakken zoals taal en rekenen, maar ook het gezellig samenzijn. Eerst voelde het thuis zitten een klein beetje als vakantie ook al moest er ook hard gewerkt worden. Maar thuis zagen de leerlingen amper vriendjes of vriendinnetjes of misten ze de juf. En daarnaast mis je dan natuurlijk de uitstapjes met de culturele aspecten.”

Hij laat weten dat dat ze normaal gesproken graag culturele activiteiten voor alle groepen door het jaar heen organiseren. “Het is met onze leerlingen net als met volwassenen, je moet ontdekken wat je leuk vindt. Wat je aanspreek en waar je inspiratie uit haalt. Het ene kind is heel muzikaal en wil graag muziekinstrumenten spelen, de ander wil graag toneelspel zien en wordt daardoor geïnspireerd. De laatste wil weer iets heel anders.”

De Albert Plesmanschool is al jaren een Cultuurtrajectschool. “Het is een mooie mix aan culturele uitstapjes.” zegt Henk-Piet. “Dat kan je als leerkracht in je eentje niet bieden.”

Ilij vult daar op aan: “Ik spreek de leerlingen op een heel andere manier aan dan de meeste anderen docenten. Voor sommige kinderen is dat al genoeg. Zo’n les als dit heeft met veel meer te maken dan alleen muziek. Sommige kinderen hebben het bijvoorbeeld als uitlaatklep nodig zodat ze zich in de andere lessen misschien beter kunnen concentreren.”

"Ik geef deze les een 9.9. Ze namen ons mee om mee te doen met de muziek en dat was heel leuk."

In de gymzaal doen de leerlingen ondertussen mee door de eerder geoefende ritmes van de brassband te herhalen. Ze klappen op de maat van zinnetjes zoals ‘Ik ben goed, heel goed’ en ‘Plop, kabouter plop’. Alles komt samen in een interactief concert. Een leerling zegt hierover: “Ik geef deze les een 9.9. Ze namen ons mee om mee te doen met de muziek en dat was heel leuk.”

door: Aad Hoogendoorn

Helaas heeft de sluiting van de scholen ook nu nog effect op de werkzaamheden van Ilij voor de SKVR. “Ik merk het nog steeds. Hiervoor was ik elke dag bezig met lesgeven. Nu heb ik bijna geen vaste lessen meer. Dus ik hoop dat muziek toch wel weer bovenaan de prioriteitenlijst komt omdat ik merk dat het zo belangrijk is voor de kinderen.”

Henk-Piet moedigt aan om de keuze voor culturele activiteiten goed af te wegen. “Het politiek correcte antwoord is natuurlijk bij twijfel niet doen. Maar als je je aan alle richtlijnen die jouw school zijn opgelegd kan houden... Ja, dan moet je het doen!” Ook de Albert Plesmanschool heeft maatregelen genomen zoals bijvoorbeeld ontsmettingsmiddel voor je handen bij de ingang en in de klaslokalen. “We blijven alert. Maar we mogen alweer heel veel en daar zijn we hartstikke blij om!”

Als het aan de leerlingen ligt krijgen ze dit soort lessen in ieder geval elke dag. “Omdat het gewoon leuker is en in de klas zitten is soms zo saai!”

Ook met jouw leerlingen meebewegen op de ritmes van de brassband of een mooie theatervoorstelling bezoeken met de klas? Allemaal mogelijk dankzij het Cultuurtraject.