Training speciaal onderwijs: 'leren lesgeven vanuit de behoefte van het kind'

Geplaatst op:

Antoinet Deurloo is een van de cursisten die deelneemt aan de training Voor de klas in het Speciaal Onderwijs. Daarbij leer je in zes bijeenkomsten hoe het speciaal onderwijs in elkaar steekt en ga je op een korte stage. We spraken met Antoinet, die werkt als zelfstandig beeldend kunstenaar, en vroegen naar haar ervaringen.

Waarom ben je deze cursus gaan doen?

Ik kwam ‘m tegen op social media en het sprak me meteen aan. Sinds 2005 geef ik kunstworkshops aan iedereen tussen de 0-100 jaar oud en ik was wel weer toe aan een nieuwe uitdaging. Ik kom veel op scholen in het primair onderwijs maar ervaring in het speciaal onderwijs heb ik nog niet.

Waarin zit voor jou de uitdaging vooral?

Voor mij zit de uitdaging vooral in de manier van communiceren. In het speciaal onderwijs zitten kinderen met verschillende beperkingen en andere onderwijsbehoeften dan in het regulier onderwijs. Kinderen die slechtziend zijn of autisme hebben leren weer anders dan kinderen die zich naar binnen keren en niet praten. Sommige kinderen staan juist wel weer heel erg open voor contact, maar zijn tegelijkertijd kwetsbaar. Hoe je daar mee omgaat, is aan jezelf. Dat uitvogelen vind ik leerzaam, maar vooral ook heel leuk.

De cursus is nog niet klaar, maar wat heb je al geleerd?

Het eerste dat in me opkomt is de zin; in het speciaal onderwijs is ieder kind is anders. Dat klinkt best voor de hand liggend, maar dat kwartje viel vooral omdat ik me realiseerde dat dat ook zo is in het primair onderwijs. Dezelfde les geven aan alle kinderen werkt vaak niet, maar gebeurt vaak wel. Zeker in het speciaal onderwijs moet je de lessen vanuit de behoeften van het kind insteken. Verder heb ik geleerd dat structuur heel belangrijk is. Duidelijk aangeven wat er gaat gebeuren.

Zie je jezelf in de toekomst in het speciaal onderwijs werken?

Ik moet mijn stage nog lopen, maar als die bevalt, zie ik mezelf dat zeker wel doen. Voor een groep kinderen staan ben ik gewend, maar deze kinderen vragen om een andere benadering en meer differentiatie in de les. Dat vind ik spannend, maar spreek me daarnaast erg aan. Je moet open staan voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften, een groot hart hebben en er echt zijn voor ze.