KCR in gesprek met: educator Milan T'Hooft van het Mariniersmuseum

Geplaatst op:

Als er iemand bevlogen over zijn werk als educator kan vertellen is het wel Milan T’Hooft van het Mariniersmuseum. Sinds twee jaar biedt hij met het museum het programma Helden aan de Maas aan binnen Cultuurtraject Rotterdam. We vragen hem naar zijn ervaringen.

Hoe is het Mariniersmuseum in het Cultuurtraject terecht gekomen?

In eerste instantie was het Mariniersmuseum een achterbanmuseum. Dat betekent dat er vooral (oud-)mariniers kwamen en mensen die geïnteresseerd zijn in defensie. Onder leiding van directeur Frédérique van Steekelenburg heeft het museum de focus verlegd en is het een publieksmuseum geworden. Een belangrijk onderdeel daarvan was aanbieder worden binnen het Cultuurtraject. Ik ben toen begonnen als educator en dat voor elkaar krijgen was mijn eerste opdracht. We kwamen in contact met KCR-consulent Nisha Nannan en zij adviseerde ons om een programma te maken dat past binnen het domein Erfgoed voor leerlingen van groep 5 en 6.

Hoe heb je dat vervolgens aangepakt?

Voordat ik startte bij het Mariniersmuseum, werkte ik al als museumdocent op verschillende locaties dus ik had al ervaring op het gebied van lesgeven. Ik heb Nisha en andere educatoren om tips gevraagd en hoorde dat het heel belangrijk is dat je programma de lessen op school niet vervangt, maar daar juist een aanvulling op is. Zo kan een museumbezoek een mooie, verdiepende activiteit zijn tijdens een themaweek. Verder heb ik nagedacht over wat ik de leerlingen wil meegeven. Eén op één de militaire praktijk overbrengen is lastig, maar met bepaalde elementen kun je de leerlingen toch een idee geven van hoe het eraan toe gaat bij het Korps Mariniers. Daarnaast heb ik ervoor gezorgd dat we als museum bijdragen aan de leerdoelen van groep 5 en 6.

Wat komt er allemaal aan bod bij Helden aan de Maas?

In deze museumles ligt de focus op het thema ‘heldendom’. Wanneer is iemand een held? Wat moet je doen om een held te worden? En denken we daar hetzelfde over als vroeger? Verschillende verhalen uit de vaste collectie van het Mariniersmuseum staan daarbij centraal. Van de legende over zeeheld Michiel de Ruyter tot een verhaal over een marinier in Uruzgan die een jongetje redt. De leerlingen gaan in groepjes na of ze deze mensen helden vinden en waarom.

Wat krijg je zoal terug van leerlingen?

Het is erg leuk om te merken dat er onder de leerlingen, weliswaar op hun niveau, een maatschappelijke discussie ontstaat. Ook op die leeftijd hebben sommigen al best een uitgesproken mening. Er ontstaat een mooie dynamiek want kinderen kunnen heel stellig zijn. Discussiëren met iemand die veel nuanceert is vaak een stuk minder spannend. Verder slaan ze vooral aan op de kleinere verhalen en realiseren ze zich dat het heldendom iets haalbaars kan zijn. Je hoeft als held niet per se geschiedenis te schrijven, met anderen helpen en inspireren kom je al een heel eind.

Wat betekent het Cultuurtraject voor het Mariniersmuseum?
Voor ons museum is deelname aan het Cultuurtraject een mijlpaal in de omslag van achterbanmuseum naar publieksmuseum. Aan de ene kant is het een mooie manier om nieuwe bezoekers binnen te krijgen, aan de andere kant biedt het Cultuurtraject ons de mogelijkheid om jonge bezoekers het verhaal van het Korps Mariniers op een verdiepende manier te laten ervaren. Waar een gezin met kinderen op een speelse manier aan de slag gaat, gaan we met leerlingen net een stapje verder. Daarnaast vind ik het fijn dat er goed wordt geëvalueerd. Ik heb veel aan de feedback van leerkrachten en daar hoef ik met behulp van het Cultuurtraject niet zelf achteraan. KCR faciliteert met het Cultuurtraject dat scholen en culturele instellingen goed kunnen samenwerken en dat is heel waardevol.

Waarom zou ieder kind cultuuronderwijs moeten krijgen?
Het is zo ontzettend belangrijk dat leerlingen weten wat Rotterdam op cultureel vlak allemaal te bieden heeft. Dat er plekken zijn waar ze kunnen ontdekken wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn. Niet alleen horen in de klas over dans, theater, literatuur, kunst en geschiedenis maar de disciplines ook echt ervaren. Bij culturele instellingen gaan belletjes rinkelen en worden zaadjes geplant in de hoofden van leerlingen. Ze ontdekken wat ze willen en wie ze zijn.

Klik hier voor meer informatie over het Mariniersmuseum en hier voor info over het lesprogramma Helden aan de Maas.