‘Ieder kind verdient een culturele beleving waar het iets aan heeft’

Geplaatst op:

De taal van kunst ‘hoort’ iedereen is het KunstPakt-project van de Auris Dr. M. Polanoschool, Museum Boijmans Van Beuningen en het Wereldmuseum. Het doel van dit programma is dove- en slechthorende kinderen een culturele beleving bieden die bij hen past.

KunstPakt is dé Rotterdamse aanpak van Cultuureducatie met Kwaliteit en draait om het creëren van duurzame, succesvolle samenwerkingen tussen scholen en culturele instellingen. KCR ondersteunt, adviseert en begeleidt scholen en instellingen hierbij. 

Mooie kans
"Voor dove- en slechthorende kinderen is er bij de meeste culturele instellingen weinig materiaal beschikbaar," legt Marleen Rozenband van het Wereldmuseum uit. "Toen wij benaderd werden door de Auris Dr. M. Polanoschool (een school voor moeilijk horende en dove kinderen red.) zagen wij dit dan ook als een mooie kans om hier verandering in te brengen. Ieder kind verdient een culturele beleving waar het iets aan heeft." 

Direct communiceren
De vraag vanuit de school aan het Boijmans en Wereldmuseum was als volgt: kunnen jullie lesmateriaal ontwikkelen waarbij er direct wordt gecommuniceerd met de leerlingen, zonder tolk. Marleen: "Hier zijn wij enthousiast mee aan de slag gegaan, want directe communicatie zorgt voor meer interactie en een fijne energie bij de activiteiten. Kinderen kunnen sneller reageren en voelen zich vrijer om hun eerste reactie meteen te geven." 

Uitproberen
Het programma bestaat uit een voorbereidende gastles op school. Aan de hand van kijkplaten onderzoeken kinderen thema’s als ‘thuis’, ‘wonen’ en ‘(feest) vieren’. Daarna volgt een bezoek aan de kindertentoonstelling Superstraat. Het museum heeft gebarentaalvaardige museumdocenten opgeleid om de kinderen in de tentoonstelling te begeleiden. Tot slot krijgen de kinderen ook nog een beeldende verwerkingsles op school. Marleen: "We hebben nu de eerste groepen ontvangen en het is heel mooi om te merken wat werkt en wat niet. Het is echt een kwestie van uitproberen. Sommige leerlingen bezoeken voor het eerst een museum dus dan is het museumbezoek alleen al een hele bijzondere ervaring."

Wennen
"Het doel is dat de leerlingen elk schooljaar een keer naar het Wereldmuseum gaan en een keer naar Boijmans. Zo wennen ze aan de museumomgeving en leren ze elk jaar op een ander niveau. In het begin is alles nog nieuw en spannend maar naar mate ze vaker zijn geweest en ouder worden maakt zo'n bezoek andere dingen los." Het materiaal dat de leerlingen maken, wordt verzameld en aan het eind van het traject gepresenteerd aan de ouders en de wijk. 

Lesmateriaal
"Als museum leren we onwijs veel. Het lesmateriaal kan van tevoren heel geschikt lijken, maar dat wordt pas echt duidelijk als de doelgroep ermee aan de slag gaat. We hebben gemerkt dat we soms al te veel wilden en dus kleinere stapjes moeten zetten."

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.