Onderwijsdag NFMR

23 oktober 2024, 17:00-21:30

Hoe integreer je film en mediakunst in een creatieve les? Hoe ga je het gesprek aan over uiteenlopende toekomstperspectieven? En hoe kun je jongeren kritisch leren kijken naar een snel veranderende wereld?

Samen met het Netwerk Film- en Media-educatie Rotterdam (NFMR) en Filmhub Zuid-Holland nodigen we leraren en onderwijsprofessionals uit voor een avond vol creativiteit en maatschappelijk relevante thema’s, waarin je de mogelijkheden van mediakunst en filmeducatie ervaart. In verschillende workshops rondom het thema ‘Toekomstbeeld’ krijg je ruimte om te denken, doen en ervaren.

Deskundigheidsbevordering voor kunstvakdocenten en moderatoren

Door KCR Academie

Hoe help je jongeren hun persoonlijke visie te verbeelden en te verwoorden? Hoe leer je de denkbeelden van een ander te doorgronden? In deze workshop krijg je concrete handvatten voor het scheppen van een veilige omgeving en het voeren van een geestverruimende dialoog.

Schrijf je in voor de onderwijsdag en geef je voorkeur voor twee workshops door:

17:00 uur: Inloop met een soepje en een drankje

18:00 uur: Welkom & keynote Aaron Mirck

18:45 uur: Workshopronde 1 + Deskundigheidsbevordering door KCR Academie

19:15 uur: De wissel

19:30 uur: Workshopronde 2

20:00 uur: Met MBO-studenten vooruit kijken naar een utopische toekomst

20:45 uur: De bar is open

De toekomst van onze creativiteit  door Aaron Mirck

Aaron Mirck is een expert op het gebied van technologie en de impact ervan op de maatschappij en het onderwijs. Samen met Aaron voeren we een filosofisch gesprek over de toekomst van menselijke en artificiële creativiteit.

De workshops

• Van beeld naar dialoog door NFM x IFFR x LV
    Ontdek hoe je met behulp van beelden en media betekenisvolle gesprekken kan voeren met je leerlingen over onderwerpen als identiteit, toekomstperspectieven en persoonlijke ervaringen.
    Interessant voor alle onderwijsvormen

• Rebellie en het ongeziene door DP x SKVR
    Altijd al eens aan een seance willen deelnemen? In deze workshop roepen we met film en media een toekomstbeeld op rond het thema burgerschap. Maak je klaar voor een sessie, waarin het ongehoorde en het ongeziene tegenover een braaf perspectief op de toekomst staan.
    Interessant voor het vo & mbo

• Lost in space door DP x SKVR x LV
    Start met een audiovisuele ervaring en duik in een potpourri van immersieve media. Treed buiten de kaders van het klassieke scherm en ontdek de mogelijkheden van 360°, VR, AR en games voor jouw lespraktijk.
    Interessant voor het po (bovenbouw), vo & mbo

• Photo soundscapes door Watch that Sound x NFM
    Ervaar in deze workshop hoe je foto’s tot leven brengt met geluid! Door middel van Visual Thinking Strategies leer je hoe je met jouw leerlingen naar beelden kunt kijken. Daarna ontdek je hoe leerlingen hun blik op het beeld kunnen omzetten naar geluiden.
    Interessant voor het primair en speciaal onderwijs

• Listen with your eyes door Watch that Sound x IFFR
    Ga aan de slag met je oren en ogen in deze interactieve sessie. Door te beleven ontdek je meer over de connectie tussen beeld en geluid.
    Interessant voor het primair en speciaal onderwijs

Praktische info