Cultuuronderwijs maakt taboes bespreekbaar in het VO en MBO

13 november 2024, 16.00-17.30

Cultuuronderwijs maakt taboes bespreekbaar en af en toe is dat behoorlijk ingewikkeld. Bij Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam (KCR) horen we vanuit het onderwijs en de culturele sector steeds vaker over afnemende tolerantie. We horen ook scholen die liever niet kiezen voor activiteiten rond 'taboe-onderwerpen'. Alle reden om daar een publiek gesprek over te organiseren.

In het najaar van 2024 organiseert Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam twee publieke gesprekken (op 9 oktober en 13 november) onder het thema 'Cultuuronderwijs maakt taboes bespreekbaar'. Deze evenementen bieden jou, als (vak)docent, educator, CKV-docent of culturele maker, de kans om te leren hoe je moeilijke onderwerpen op een veilige en open manier kunt bespreken. 

Op 13 november is het onderwerp: cultuuronderwijs maakt taboes bespreekbaar in het VO en MBO.

 

Aanmelden publiek gesprek VO en MBO


Taboes bespreekbaar maken met 

Cultuuronderwijs

Soms zijn er onderwerpen die lastig te bespreken zijn, of die we liever uit de weg gaan. Dat gebeurt niet alleen thuis, maar ook in de klas, in het museum en/of het theater. We kunnen ervoor kiezen om lastige onderwerpen te vermijden, maar wat als we ze juist aangaan? 

Wij geloven dat cultuuronderwijs een belangrijke rol speelt in de vorming van kinderen en jongeren en dat door middel van cultuuronderwijs taboe-onderwerpen zichtbaar, herkenbaar en erkend kunnen worden.

Maar hoe doe je dat als waarden botsen? Hoe zorg je ervoor dat er ruimte is voor iedereen? Hoe voer je een veilig en open gesprek? Hoe laat je het niet escaleren? En wat doe je als het escaleert?

Daar willen we graag samen met jou over nadenken en praten.

  • Floris van Delft, Rotterdamse maker. Floris neemt ons mee in zijn visie hoe je juist goed vanuit ‘problematiek’ kan werken.  

  • Ahmet Dikbaş, Programmaleider burgerschap Programmabureau Strategie & Gelijke kansen Albeda NEXT. Ahmet deelt zijn ervaringen in het werken met jongeren. 

  • Marijke Heine, docent kunst en CKV (Montfort College, Rotterdam), seniordocent vakdidactiek (Breitner Academie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) en maker. Marijke vertelt over haar manier van ‘cultureel responsief’ lesgeven. Een veilige band met haar leerlingen, hun persoonlijke narratief en input uit ‘thuiscultuur’, maatschappij en actuele kunst hebben geleid tot een bijzondere lespraktijk met opvallend persoonlijk werk van leerlingen. 

Moderator en stand-up filosoof  

De gesprekken worden geleid door Hizir Cengiz, journalist en moderator met een focus op identiteit en diversiteit. Hizir staat bekend om zijn prikkelende manier van vragen stellen en schreef onder meer voor De Correspondent en De Groene Amsterdammer. 


Laura van Dolron, stand-up filosoof en theatermaker is aanwezig om een (live) reflectie van het gesprek te schrijven.

Praktische info: 

Hierom wil jij erbij zijn:

  1. Je krijgt inzicht en inspiratie: Leer van culturele makers die deze moeilijke onderwerpen juist niet uit de weg gaan. Zij delen hoe zij met hun voorstellingen schurende en confronterende thema's aansnijden, wat vaak een essentieel onderdeel van hun werk is en soms zelfs een voorwaarde voor subsidie. 
  2. Je krijgt praktische handvatten: Ontvang concrete strategieën en technieken om taboes binnen jouw eigen onderwijs- of cultuurpraktijk bespreekbaar te maken. Dit helpt je om een open en veilige omgeving te creëren waarin lastige onderwerpen aangekaart kunnen worden. 
  3. Je hoort ervaringsverhalen: Hoor van een onderwijsprofessional hoe de invloed van ouders en digitale media de bespreekbaarheid van moeilijke onderwerpen kan beïnvloeden. Leer hoe je tussen deze dynamieken kunt navigeren in jouw eigen werk. 
  4. Netwerken: Ontmoet gelijkgestemde professionals en breid je netwerk uit met andere docenten, culturele makers en experts die dezelfde uitdagingen en doelen delen. 
  5. Het landelijke gesprek over dit onderwerp op gang brengen binnen de Rotterdamse context. 

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.