Van georganiseerde chaos naar muisstille focus in 5,4,3,2...

Geplaatst op:

“Juf kunt u me even helpen?” vraagt een groep 8 leerling van de Oscar Romeroschool. Vandaag bezoeken meerdere leerlingen het media atelier op school. Een klaslokaal is volledig ingericht als studio, waar kinderen hun creativiteit kwijt kunnen. Er liggen laptops, camera’s, statieven, ipads, virtual reality brillen en een beamer, alle benodigdheden om zelfs een eigen productie te maken. En laat dat nou precies zijn wat de volgende groep gaat doen.

Juf Viviane Strik, vakdocent SKVR Animated Film, Art, Design & Education, vertelt dat groep 8A alle lessen heeft gehad en klaargestoomd is om hun eigen productie te maken. Wanneer alle leerlingen in een kring bij elkaar zitten, vraagt juf Viviane één van hen om hun storyboard door te lopen. De jongen begint voorzichtig de eerste scene toe te lichten. Al snel wordt hij aangevuld door de rest en is het verhaal binnen 10 minuten doorlopen. Ieders rol wordt afgestemd, zodat gestart kan worden met filmen.

Foto: Oscar Romeroschool

“Regisseur? Check! Cameraman? Check! 5 acteurs en actrices? Check check! “

Viviane houdt als producent alles in de gaten, want dit soort opdrachten brengen veel energie en enthousiasme met zich mee. Ze legt uit hoe belangrijk het is alert te zijn, omdat sommige leerlingen het nog lastig vinden om hun enthousiasme onder controle te houden en hun doelen in het vizier te houden. "Ik probeer ze te leren aandacht voor elkaar te hebben en altijd beleeft naar elkaar te blijven."

We zien één van hen weglopen en kijken even op. Hij komt trots teruglopen met een hoge stoel. “Ik mag een hoge stoel, want ja ik ben regisseur!” zegt hij. “Maar juf, hoe geef ik nu bij iedereen aan dat de camera loopt zonder te praten? Anders hoor je dat door het filmpje heen. Dat kan toch niet?” Waarop de juf antwoord: “Je zegt camera loopt en telt af van 5 tot 1, spreekt tel 1 niet meer uit maar maakt een gebaar. Zo kan je bij het editen het eerste stuk eraf knippen”. “Aaa oke!” is de reactie en we kijken toe.

Totale chaos… Iedereen praat en vervolgens horen we: “Camera loopt en 5,4,3,2… En iedereen praat nog steeds door elkaar heen. We lachen, want de eerste poging is mislukt. “Juf, krijgen we ook nog een scene met bloopers?” wordt direct gevraagd. Waarop de juf antwoordt: “Waarschijnlijk maken we een hele film vol bloopers!” en iedereen lacht nog even, totdat de regisseur weer de aandacht vraagt. “Opnieuw! Kom op iedereen opletten! Camera loopt en 5,4,3,2…” en er is muisstille focus.

“Opnieuw! Kom op iedereen opletten! Camera loopt en 5,4,3,2…”

Aan het eind van de scene is de regisseur uitgelaten blij! “Ja man! Dit was hem!” met twee dikke duimen omhoog en een enorme glimlach op zijn gezicht. De anderen reageren blij door het compliment dat ze krijgen en zijn nog gemotiveerder om door te gaan naar de volgende scene.

Het is een pracht om te zien hoe leerlingen vaardigheden leren en kennis op doen tijdens zo een leuke activiteit. Ze leren goed communiceren, naar elkaar luisteren, er is ruimte voor taalontwikkeling, maar ook voor de inhoud van het vak. Hoe klap je een statief uit en hoe en waar zet je een camera neer voor goed beeld? We kijken uit naar de eindproductie, die groep 8A van de Oscar Romeroschool ook zelf gaat monteren.

Meer kunst & cultuur op jouw school? Doe mee met KunstPakt!

 

De derde periode van Cultuureducatie met Kwaliteit (CmK) is aangebroken en loopt van 2021 t/m 2025. Nieuwe tijden, nieuwe aanpak, nieuwe naam: KunstPakt! KunstPakt is het Rotterdamse programma van Cultuureducatie met Kwaliteit, en zet zich in voor succesvolle samenwerkingen tussen scholen en culturele instellingen. KCR faciliteert en coördineert dit in Rotterdam. Voor cultuuronderwijs op de Rotterdamse scholen dat kwalitatief, divers en relevant is met maximale impact. Ben je benieuwd naar KunstPakt? Lees snel verder. 

Welkom op onze website!

KCR maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimaal' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimaal', als je dit liever niet hebt.