Slim Organiseren met inzet van kunstvakdocenten

Verlichting van het lerarentekort, verrijking van het onderwijs

Slim Organiseren met inzet van kunstvakdocenten is een project van KCR en SKVR in samenwerking met Rotterdam Vakmanstad en Gemeente Rotterdam, gestart in 2022 als deeloplossing voor het lerarentekort in Rotterdam. Het project geeft scholen voor primair onderwijs de mogelijkheid om externe vakdocenten in te schakelen, waardoor ruimte ontstaat om hun eigen leerkrachten vrij te spelen en efficiënter in te zetten. Tegelijk versterkt de inzet van vakdocenten het curriculum met specifieke vakkennis op het vlak van cultuur in de breedste zin van het woord; kunst, burgerschap en techniek.

Dit project wordt uitgevoerd door:

KCR, projectleiding, monitoring en agendering
Contactpersoon: Suzanne Hijstek

SKVR, uitvoering en ondersteuning kunstvakdocenten
Contactpersoon: Lolita Freire Gomez

Rotterdam Vakmanstad, uitvoering en ondersteuning (kunst)vakdocenten
Contactpersoon: Marjolein Vink

Onderzoek en resultaten
Vanuit onze rol om de kwaliteit van cultuuronderwijs te bevorderen, is KCR in 2023 gestart met monitoring onder vijf deelnemende scholen. De monitoring geeft ons waardevolle inzichten in hoe dit project bijdraagt aan het optimaliseren van cultuuronderwijs in Rotterdam en het efficiënt en effectief inzetten van beschikbare middelen en expertise. Dit stelt scholen en culturele partners in staat om hun aanpak voortdurend te verbeteren en de kwaliteit en impact van cultuuronderwijs te versterken. De onderzoeksresultaten worden in het voorjaar van 2024 gepubliceerd. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Meer weten?
Wil je meer weten over het project, de monitoring en de resultaten? Neem contact op met Suzanne Hijstek (KCR). Wil je deze oplossing inzetten op jouw school of wil je als kunstvakdocent bijdragen aan deze oplossing? Neem contact op met Lolita Freire Gomez (SKVR).

Slim Organiseren een succes op Goede Herderschool

Wat gebeurt er als je kunstvakdocenten niet een uur per week inzet op scholen, maar een dagdeel? KCR en SKVR proberen het uit met de pilot Slim Organiseren met inzet van kunstvakdocenten die op een creatieve manier bijdraagt aan het oplossen van het lerarentekort, het versterken van het onderwijs en het verbeteren van kansengelijkheid in Rotterdam. Lolita Freire Gomez, onderwijscoördinator bij SKVR en directeur van de Goede Herderschool, Mariëtte Zeillemaker, delen hun ervaringen.

Lees het volledige verhaal

Slim Organiseren met inzet van kunstvakdocenten is een project van KCR en SKVR, in samenwerking met Rotterdam Vakmanstad, in het kader van Slim Organiseren van Gemeente Rotterdam. Het project is gericht op het helpen verlichten van de werkdruk als gevolg van het lerarentekort en het versterken van goed cultuuronderwijs en daarmee de kansengelijkheid in Rotterdam.

Heb je een vraag of wil je deelnemen?

Neem contact op met projectleider Suzanne Hijstek

Suzanne Hijstek