WIRED Rotterdam: Leerlingen Penta op culturele ontdekkingstocht

23 oktober 2020

Anders dan anders, maar daardoor niet minder succesvol. Dat was de editie van WIRED Rotterdam bij Penta Rozenburg op woensdag 7 oktober. Met de nodige aanpassingen door corona hebben we ervoor gezorgd dat leerlingen volop kennis konden maken met kunst en cultuur en hebben ze elkaar en zichzelf van een andere kant leren kennen.

 

Geen grote opening met alle leerlingen in de aula dit keer, maar een gesplitst moment voor drie verschillende groepen. Jenny Cruz Calvo speelt haar voorstelling ‘Niet dromen, maar doen’ en krijgt al snel voor elkaar dat de leerlingen volledig aan zijn en reageren op haar vragen. Jenny vertelt op humoristische wijze over haar dilemma’s. Over hoe ze probeert te luisteren naar haar hart en haar droom wil najagen. Soms pijnlijk herkenbaar en soms lekker wegdromen. Een voorstelling vol met situaties waar leerlingen tegenaan lopen: druk van ouders, vooroordelen, geld, chaos in de klas.

Ateliers
Na de voorstelling gaan de ateliers van start waarbij leerlingen zich verdiepen in onder andere spoken word, muziek, theater en film. Ze krijgen ruim de tijd om met elkaar iets te maken en naar een presentatie toe te werken. Ze bouwen een band op en leren elkaar kennen. Deze vorm met ateliers past het beste bij de vraag van de school: jezelf en elkaar anders leren kennen.

Vergezicht
Het centrale thema bij de verschillende ateliers is ‘vergezicht’. Wat zie je eigenlijk als je ver weg kijkt en wat gebeurt er als je van gezichtspunt verandert? De leerlingen worden geïnspireerd om over hun toekomst na te denken.

 

Focus
Al snel zijn alle groepen gefocust bezig met hun workshop. Een aantal leerlingen maakt met Digital Playground een aftermovie en is druk bezig met het opnemen van filmpjes door de hele school. Een uitdaging want veel leerlingen mogen niet in beeld in verband met de AVG. Gezien het resultaat hebben ze dit knap opgelost!

 

 

In een van de lokalen buigt een tweetal zich vol overgave over hun eigen Virtual Reality omgeving onder begeleiding van de Cultuurschool. ‘Hoe krijgen we de ruimte zo verduisterd dat je nog net genoeg ziet?’ Een onderwijsassistent van Penta: ‘Echt mooi om te zien dat iedereen zo geconcentreerd is. Ze zijn echt lekker bezig allemaal!’

 

Band
Bij de spoken word workshop komen drie verschillende vormen van taal aan bod: woorden uit de toekomst, een gedicht en een verhaal. Patrick Ribeiro heeft de leiding en zegt: ‘De helft van de tijd ben ik bezig om een band te creëren met de leerlingen. Ik vind het belangrijk dat ze zich op hun gemak voelen.’ Dat heeft effect want iedereen in de workshop draagt uiteindelijk zijn werk voor aan de anderen.

 

Trompet
Bij de les van Theater Rotterdam gebeurt ook iets bijzonders. Leerlingen zoeken uit wat ze willen vertellen, waar ze voor staan en welke rol ze op zich willen nemen. Het gaat daarbij niet alleen om het spel, maar ook om het decor en de muziek. Een meisje uit de brugklas dat trompet speelt, schroomt niet om haar instrument te pakken en een stukje te spelen voor de andere leerlingen. Hoe stoer!  

Intiem en vertrouwd
Ondanks dat de energie door de corona-aanpassingen anders voelde dan normaal, werd er door de kleinschalige opzet wel ruimte gecreëerd voor leerlingen om zichzelf te durven laten zien. ‘Dat is een mooie bijkomstigheid’, vindt Linda van Team WIRED. ‘Er werden ervaringen uitgewisseld tussen de verschillende groepen op een intieme, vertrouwde manier.’ Per twee groepen tegelijk werd de dag afgesloten met het kijken van de aftermovies. Het nodige gegil en gegiebel als leerlingen zichzelf in beeld zagen, ontbrak daarbij niet.

Kunstkabel
Na WIRED is het zeker niet klaar voor Penta Rozenburg. De school is onderdeel van ‘De Kunst van Taal en de Taal van Kunst’, een winnend project van het KCR-programma KunstKabel. Taal wordt gebruikt om nieuwe kunstvormen zoals rap binnen te halen. De gemaakte producten van leerlingen worden middels QR codes voor de gehele gemeenschap beschikbaar gemaakt. Naast Penta zijn KBO De Rozenhorst, Bibliotheek Rotterdam, Cultuurscout en Cultuurschool Rotterdam betrokken bij dit project.

 

Foto's: Amy van Leiden