Winnaars Kunstkabel 2019

08 mei 2019

De vijf winnaars van de KunstKabel zijn bekend. Vijf plannen die kunst & cultuur verder trekken dan die ene ervaring met de klas. Afgelopen woensdag 8 mei werden vijf cheques uitgereikt aan: ‘De donkere kamer van Damokles’, ‘Sensationeel Charlois’, ‘Open venster’, ‘What’s up doc’ en ‘Ik denk, dus ik ben’. Deze plannen ontvangen €20.000 om hun project komend schooljaar uit te voeren.

Foto: Dimitri Hakke

 

Het nieuwe programma KunstKabel stimuleert scholen en culturele instellingen om duurzamer met elkaar samen te werken. Want te vaak worden kunst & cultuur nog gezien als een leuk eenmalig extraatje. Met minimaal 8-10 lesuren per leerling investeert de school flink in het culturele programma. In de uitvoering wordt ook gekeken naar mogelijkheden om leerlingen in hun vrije tijd voor kunst & cultuur te interesseren. Het liefst in hun eigen wijk.


De jury, bestaande uit Sabrina Starke, Lorenzo Elstak en Ellen Dijkstra hebben van alle 17 inzendingen de volgende vijf plannen tot winnaars uitgeroepen:

 

De donkere kamer van Damokles
Dit plan is een samenwerking tussen: Nederlands Fotomuseum, Museum Rotterdam 40-45-nu, Wolfert Dalton, De Mytylschool de Brug , Theater Walhalla, Verhalenhuis Belvedère. waarbij leerlingen uit het speciaal onderwijs samen met leerlingen uit het regulier onderwijs een theaterstuk maken over het effect van oorlog op de maatschappij in het verleden, heden en toekomst.
Klik hier voor het volledige plan. 

Sensationeel Charlois
Dit plan is een samenwerking tussen: Alle ruimte, Ibn I Sina, Hugo de Groot en betrokken kunstenaars collectieven uit Charlois. In het programma doen leerlingen onderzoek naar de kleur, smaak, geur, gevoel en het geluid van hun wijk, Charlois.
Klik hier voor het volledige plan.


Open venster
Dit plan is een samenwerking tussen: Theater Rotterdam, Montessori Mavo, Wolfert college en kunstenaars en collectieven uit Rotterdam Noord. In de Provenierswijk gaan leerlingen op zoek naar verhalen en verbeelden deze verhalen in een pop-up expositie.
Klik hier voor het volledige plan.

What’s up doc
Dit plan is een samenwerking tussen: Digital Playground, IFFR, Formaat, Rotterdam Designcollege en Melanchthon Mathenesse uit Rotterdam West. Een plan met actuele onderwerpen/maatschappelijke vraagstukken, waar leerlingen mee te maken hebben. In het project komen leerlingen in aanraking met theater en filmtechniek en leren verhalen te vertellen met eenvoudige (digitale) middelen.
Klik hier voor het volledige plan.

Ik denk, dus ik ben
Dit plan is een samenwerking tussen: Wijktheater in de Lugt, Albert Schweitzerschool, Dalton School Overschie, Kunst Collectief Het Lab en Museum Oud Overschie. De wijkgerichte instellingen trekken verschillende scholen en ouders over de drempel van hun culturele omgeving in de wijk Overschie. Leerlingen geven hun eigen kijk op de wereld vorm en presenteren uiteindelijk in het wijkmuseum.
Klik hier voor het volledige plan.