Werken aan identiteit met Rotterdam, hier ben ik!

10 oktober 2016

“Rotterdam houdt van jou en jij houdt van Rotterdam”. Aldus BOOR-bestuurder Huub van Blijswijk tijdens de aftrap van de speciale themalijn over identiteit voor het onderwijs Rotterdam, hier ben ik!. Hierin zit volgens de onderwijsbestuurder de kern van de themalijn uit het Cultuurtraject Rotterdam. “Als wij de leerlingen niet helpen te genieten van alles wat deze stad te bieden heeft, ook haar geschiedenis en cultuur, dan doen we ze naar mijn mening tekort. Daarom zijn programma’s zoals het Cultuurtraject zo belangrijk”. Dit schooljaar, in het jaar van Rotterdam als de onderwijsstad, lanceert het Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam (KCR) deze themalijn over identiteit. Dat werd afgelopen vrijdag afgetrapt bij Grounds in Rotterdam West.


Terwijl fotograaf Carel van Hees de aanwezige professionals uit het Rotterdamse onderwijs en de culturele sector van Rotterdam meeneemt langs zijn foto’s van het Rotterdamse onderwijs, werkt muziekdokter Winston Scholsberg een zaal verder met het themalijnproject Multijam aan het zelfvertrouwen van leerlingen van OBS De Waterlelie en KBS Het Tangram door middel van muziek. De boodschap is steeds om leerlingen inzichten te geven in de ander, open te laten staan voor een andere mening. Om hen, zoals Guido Bosua, educator van Maas theater en dans zegt, ‘uit te nodigen om vanuit de eigen bagage iets te maken of te vertellen en dat met elkaar te delen’.


Fotograaf: Dimitri Hakke

“Jouw gelijk is niet de waarheid”, aldus Erasmus, aangehaald door Huub van Blijswijk. ‘Hoe een ander het doet hoeft niet jouw manier te zijn, maar leer er vooral van’. Dat is de kern van de themalijn Rotterdam, hier ben ik!, een onderwerp waar het onderwijs zich goed in kan vinden. ‘Praten met elkaar en leren dat de ene mening niet per se goed of fout is, is volgens ons belangrijk’, aldus Michelle Struick, directeur van OBS Het Landje. ‘Dat zijn vaardigheden die je nodig hebt om jezelf te manifesteren in een complexe wereld’.


Fotograaf: Dimitri Hakke

Dat het thema goed aansluit bij het onderwijs blijkt wel uit de hoge deelname aan de projecten uit de themalijn. Ruim 22.000 Rotterdamse leerlingen doen dit schooljaar mee aan een van de maar liefst 40 themaprojecten die 26 culturele instellingen hebben ontwikkeld. De themalijn Rotterdam, hier ben ik! biedt niet alleen inspirerende projecten voor de leerling, ook de leerkracht kan aan de slag.

En ook ouders worden betrokken binnen Rotterdam, hier ben ik!. Het KCR biedt samen met Museum Rotterdam, Het Nederlands Fotomuseum, het Chabotmuseum, het Maritiem Museum en het Wereldmuseum een gratis kaartje aan iedere deelnemende leerling aan. Zo kunnen zij nog eens met een ouder, broer, zus, opa of oma terugkomen.


Fotograaf: Dimitri Hakke