Wat vond leraar Jamilla Fritschy tijdens de Maand van Cultuuronderwijs?

15 maart 2018


Jamilla Fritschy is interne cultuurcoördinator op basisschool De Blijberg Tweetalig. Tijdens de Maand van Cultuuronderwijs bezoekt zij als reporter de Museumnacht en de proefworkshop Kunstappetizers van de SKVR, en laat ons meereizen op haar schouder. Wat was haar ervaring?

Door Jamilla Fritschy


Museumnacht 2018, zaterdag 3 maart

Voor mij is de Museumnacht altijd de aftrap van een nieuw cultureel seizoen in Rotterdam. Ideaal om nieuwe inspiratie op te doen en het aanbod te bekijken op kunst- en cultuurgebied. Vaak voelt het ook als het begin van de lente, maar daar is nu helaas niks van te merken. Door de kou en de sneeuw heen glibberen en glijden we van museum naar museum. In mijn beleving is dit de koudste Museumnacht ooit. Het is dan ook aangenaam binnenkomen overal: warm, sfeervol en gezellig.

Ik begin mijn ‘ronde’ in het Natuurhistorisch Museum, al jaren een favoriet vanwege het prachtige gebouw en de sfeer. Een schooluitje naar dit museum is iedere keer weer een succes: de opgezette dieren en skeletten die er hangen wekken telkens weer verwondering op bij de kinderen. Er is een tentoonstelling gewijd aan spreeuwen in Rotterdam. Bij binnenkomst kun je een quiz doen en daarbij een opgezette spreeuw winnen. Leuk voor in de klas!

Om de quizvragen op te kunnen lossen, loop je heel het museum door, op zoek naar antwoorden. Waar je vroeger als schoolklas een (soms saaie) rondleiding kreeg door het museum, en lang moest wachten of moest luisteren, is dit natuurlijk een veel spannendere en actievere manier om een museum te beleven. Er valt zoveel moois te zien, met als ‘pronkstuk’ de siamese kalfjes. En, niet te vergeten, de enorme potvis bij de uitgang. Die maakt nog steeds even veel indruk als vroeger!

Op naar de Kunsthal, waar de sfeer er al goed in zit! Op het eerste gezicht is de Kunsthal niet echt een museum waar je snel met een (basis)schoolklas heengaat, maar er is een expo met als thema ‘circus’. Je kunt door een lange gang met lachspiegels lopen en er treden circusartiesten op. Ook kunnen kinderen er in het weekend workshops volgen met dit thema.

Door naar het Wereldmuseum, waar een tentoonstelling over maskers is. Ik heb dit museum al lang niet meer bezocht, dus ik ben benieuwd. Ik kan mij herinneren dat het als kind grote indruk maakte. Je maakt er een soort wereldreis binnen een uur. Het leert je hoe divers de wereld is, welke culturen er allemaal zijn en hoe iedereen zijn eigen rituelen heeft.
De expo over maskers is indrukwekkend en spreekt erg tot de verbeelding. Hier zou je ook nog in de klas mee verder kunnen gaan. Ik krijg veel inspiratie van dit museum, en maak al plannen om met mijn eigen klas een keer een bezoek te brengen.

Wat ook werkt bij de Museumnacht, is af en toe van de gebaande paden afwijken. En dus niet alleen de bekende en grote musea bezoekt, maar ook eens binnenstapt in een kleine galerie waar je normaal zo voorbij zou lopen. Bijvoorbeeld bij Phoebus, waar een prachtige tentoonstelling hangt van kunstenares Amparo Sard of bij galerie Christiaan Ouwens, waar minimalistische grafische kunst naast kleurrijke schilderijen hangt.

Het leuke van Museumnacht is dat je altijd vol goede ideeën en inspiratie weer thuiskomt. En je neemt je voor om vaker naar expo’s en tentoonstellingen te gaan. Je ervaart weer wat een diverse en bruisende stad Rotterdam is, en hoeveel er gebeurt op cultuurgebied. Ik kom altijd vol ideeën en plannen weer naar buiten, die ik in de klas wil uitvoeren.

Jouw leerlingen met kunst en cultuur in aanraking laten komen, vind ik een belangrijke taak als leerkracht. Ze meenemen op avontuur in hun eigen stad, vol dromen en ideeën! Wat is er allemaal mogelijk? Wie weet dragen ze er later zelf ook aan bij.

Jamilla bezoekt 21 maart ook de proefworkshop van SKVR, speciaal voor leraren uit het PO.


Ook nieuwe ontdekkingen doen en inspiratie inwinnen voor in de klas tijdens de Maand van Cultuuronderwijs? Bezoek 16 maart het gratis kennismakingsprogramma van de tentoonstelling Powermask bij het Wereldmuseum of ga langs bij de docenten meet-up in het museum op 27 maart.

Foto: Annemarie van Aken

Dit artikel is onderdeel van: