Verdieping en carrièrekansen voor cultuurcoördinatoren

15 maart 2015

Hoe staat de icc'er in de school? Het KCR onderzoekt de rol van de icc'er en zoomt de komende drie blogs in op actuele veranderingen rondom de icc'er. In dit tweede blog aandacht voor de in Rotterdam nieuwe post-hbo-opleiding Cultuurbegeleider. Klik hier voor het eerste blog over de interne cultuurcoördinator in school.

 

Door: Afshan Ayar

 

Thomas More Hogeschool start in september de nieuwe post-hbo-opleiding voor cultuurbegeleider, in samenwerking met het KCR. Deze opleiding richt zich op gecertificeerde icc’ers en leerkrachten met affiniteit voor cultuuronderwijs. Deelnemers komen na afronding van de studie als gecertificeerde cultuurbegeleiders in aanmerking voor een LB-schaal.

 

De vraag is wat deze opleiding biedt aan verdieping en wat de carrièremogelijkheden zijn voor de afgestudeerde cultuurbegeleider.
Wil Walvis en Arno van Riet, de projectleiders van deze opleiding, zijn de aangewezen personen om deze vragen te beantwoorden. Beiden hebben de veranderingen in cultuureducatie van de afgelopen jaren op de voet gevolgd. Walvis was dansdocent in het basisonderwijs en is nu consulent en schoolbegeleider bij het KCR. Van Riet werkt ruim dertig jaar in en rondom het basisonderwijs; als leerkracht, schoolbegeleider en dramadocent op de pabo. Ze zijn door de wol geverfd in de theorie en praktijk van het cultuuronderwijs.

 

De vervolgopleiding op de icc-cursus was een landelijk initiatief, begint Walvis. “In deze opleiding die in verschillende modules is opgezet, komen de knelpunten die icc’ers in de praktijk ondervinden aan bod. Zoals hoe je collega’s coacht, samenhang brengt in de leerlijn en hoe je je inhoudelijke kennis over cultuureducatie up-to-date houdt. In het laatste halfjaar sluit je de opleiding af met een meesterproef. Je formuleert en presenteert hierin een onderzoeksvraag om tot daadwerkelijke veranderingen te komen.”

 

De opleiding cultuurbegeleider op de Thomas More is een op maat gemaakte opleiding die past bij de situatie waarin de icc’er werkzaam is. In Rotterdam zal nauw worden samengewerkt met de vele culturele instellingen die de stad rijk is. De bedoeling is dat deelnemers ook vaak op pad gaan, om te netwerken en kennis uit te wisselen.

   

 

Voor icc’ers biedt de opleiding ook nieuwe carrièrekansen, zo blijkt. “De afgestudeerde cultuurbegeleider komt in aanmerking voor een LB-schaal. De icc’er van de toekomst zal vooral een organisatorische en coachende rol vervullen binnen het team. Zijn functie bevindt zich op het terrein van beleid naast de directie.”

 

Affiniteit met kunst en cultuur, en werkervaring als (landelijk gecertificeerd) icc’er zijn voorwaarden voor toelating. Ook ervaren cultuurcoördinatoren die in aanmerking komen voor icc-certificering kunnen de opleiding volgen. De verbinding tussen theorie en praktijk staat daarin altijd centraal; cultuurbegeleider word je in het kader van de schoolontwikkeling. Van Riet: “Bij de start van de opleiding voeren we graag een gesprek met de leerkracht/student en zijn leidinggevende zodat ook helder wordt wat de gewenste ontwikkeling van de school is.”

 

Leerkrachten die de opleiding doen, krijgen hiervoor extra studietijd op hun urenbegroting. De hele school vaart er immers wel bij. Van Riet: “Het begint bij de directies en schoolbesturen die hun goede leerkrachten deze opleiding willen aanbieden. Zij kopen hiermee kennis en expertise in want studenten/ leerkrachten werken in een team van experts en enthousiastelingen aan nieuwe leerlijnen en daar gaat het om in het toekomstige cultuuronderwijs.”

 

Dé uitdaging in cultuureducatie is om doorlopende leerlijnen in samenhang met overig onderwijs aan te bieden. “Het leren zou op een natuurlijke, haast holistische manier moeten gaan,” vindt Van Riet. De cultuurbegeleider is daarin de motor. “Bovendien zien steeds meer scholen ook de potentie van cultuuronderwijs als onderwijsverbetering,” benadrukken Van Riet en Walvis. Ook daarin is een hoofdrol weggelegd voor de cultuurbegeleider. Van hem of haar worden overigens geen kunstzinnige talenten als schilderen verwacht, maar wel een creatief brein. “ Louis van Gaal is ook niet de beste voetballer maar wel een goede coach. Het gaat om het zien van kansen om te vernieuwen en te verbeteren. En de passie om dat te realiseren.”

 

Wilt u zich aanmelden voor de opleiding? Of heeft u vragen? Kijk op www.thomasmorehs.nl voor meer informatie en om u aan te melden.

 

Het cultuuronderwijs staat voor nieuwe taken. Scholen zouden daarin meer de regie moeten voeren. In het volgende blog wordt ingegaan op deze nieuwe ontwikkelingen en de landelijke certificering van de icc’er.

 

Over Afshan Ayar
Afshan Ayar is kunsthistorica en (cultuur)redacteur. “Schrijven is voor mij onderzoeken, creëren en vooral delen.”

 

Deze blog is geschreven in het kader van Cultuureducatie Met Kwaliteit