Tweede bijeenkomst professionele leergemeenschap Rotterdams CKV

08 januari 2018

Dinsdag 28 november was de tweede bijeenkomst van professioneel leergemeenschap Rotterdams CKV. Deze keer te gast bij Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Meer dan 40 leden waren aanwezig om te leren en om ervaringen uit te wisselen rondom het thema: ‘kunst actief (mee)maken’. Hoe ontkom je die stapel verslagjes aan het einde van je ckv project? Deelnemers blikte terug op de proeftuinen van 2016-2017 en hoe ze dit aangepakt hebben.

 

Onderzoeksmethodieken

 

De bijeenkomst startte met een presentatie van Jojanneke Gijsen en Paul Pos rondom het vraagstuk: welke onderzoeksmethodieken vanuit kunst kun je aan je leerlingen introduceren? Eerst even een stap terug, want het blijkt dat er niet een one-size-fits-all formule is. Het onderzoeksproces is niet namelijk niet lineair. Het kan zijn dat de hoofdvraag pas ontstaat aan het einde van het proces. De conclusie? ‘Laat ze maar starten en gaan’ aldus Pos en Gijsen.

 

Daarna volgde drie sessies waarin de proeftuinen van professioneel leergemeenschap Rotterdams CKV centraal stonden. De deelnemers werden hierin uitgenodigd om een klein onderdeel van een proeftuin te beleven. Samen leerden ze onderzoek verrichten door te doen.

 

Proeftuin ‘Maas TD, TENT en Lucia Petrus’

 

Pleun Peters (TENT Rotterdam) presenteerde een proeftuin waarbij ‘performance art’ centraal stond. Performance art heeft als medium de voorstelling die gehouden wordt. Zo’n voorstelling kan allerlei vormen aannemen, maar meestal betreft performance kunst toch kunst waarin de kunstenaar zelf met zijn lichaam een rol aanneemt. ‘Wat zijn jouw belangrijkste drie waarden?’ vroeg Peters aan de groep. Vervolgens moesten participanten met de waarden van hun buurman of buurvrouw vergelijken en daaruit de overlappende waarden halen. Dit proces werd herhaald met een derde persoon erbij. De deelnemers kregen de opdracht om met deze waarden een korte performance te maken. Het uitgangspunt was om te experimenteren met verschillende vormen, maar ook om een stuk te creëren die reflecteert op je eigen waarden en wat voor jou een belangrijk is.

 

Meer over de proeftuin? Bekijk hier hoe leerlingen van Lucia Petrus met deze proeftuin aan de slag gingen.

 

Proeftuin ‘Boijmans van Beuningen, Scapino Ballet en Wolfert Dalton’

 

Ervaren, door het zelf te doen. Onder de leiding van Inez Veldman (Boijmans van Beuningen) en Nicole Rust (Scapino Ballet) stapte deelnemers in de rol van de leerlingen van Wolfert Dalton klas 5 VWO. In deze proeftuin kregen leerlingen eerst les over het thema ‘schoonheid en lelijkheid’. Daarna werden ze bij het museum begeleid door zowel museum- als dansdocenten. Deze aanpak bleek te werken: door het zelf te doen en ervaren hebben leerlingen er iets mee en uiten ze eerder hun interpretaties. Deelnemers bekeken eerst Dance or Exercise on the Perimeter of a Square (Square Dance), 1967/68 van Bruce Nauman en werden daarna gevraagd om het te zelf te imiteren. Hieruit volgde een gesprek waarin deelnemers hun interpretaties en ideeën deelden.

 

Meer over de proeftuin? Bekijk het hier.

 

Ervaar zelf! Workshop fragmenten van proeftuinen uit schooljaar 2016-2017

 

Hoe kunnen we zoveel mogelijk ontsnappen aan de verslagen in kunstdossiers? Wat zijn alternatieve presentatievormen? Onder leiding van de kartrekkers Thom Tullenaar en Wilma Bendijk deelden de deelnemers hun ervaringen van verschillende presentatievormen: van vlogs tot pitches, tot een fotorecept.

 

Om de 6 weken vindt er een nieuwe bijeenkomst plaats. Elk heeft een ander onderwerp, samenstelling en locatie. De bijeenkomst bestaat uit een plenaire sessie, een paar deelsessies, een update van Rotterdams CKV en een borrel.


Erbij zijn de volgende keer? De eerstvolgende professionele leergemeenschap is 16 januari om 15:15 op Willem de Kooning Academie (WDKA), Blaak 10, Rotterdam. Deze bijeenkomst is besloten en alleen op uitnodiging.