Terugblik: VO Nascholing Kunstvak + Diverse Samenleving

31 mei 2018

Op de hete zomeravond 15 mei vond de nascholing Kunstvak + Diverse samenleving van Willem de Kooning Academie en KCR plaats. De avond was gevuld met discussie en presentaties. Zo kwam de oproep van Inge Spaander (correspondent van de maand van cultuuronderwijs) vanuit de humanistiek. Of zoals tijdens haar onderzoek een leerling geïrriteerd opmerkte: "Als jullie nou effe wat meer menselijk te doen, dan doen wij dat ook.” Spaander gaf aan dat cultuuronderwijs essentieel is om dit aspect meer naar voren te laten komen in het onderwijs.

Door: Mirjam van Tilburg

 

De samenleving mag dan wel divers zijn, vond Marleen van Arendonk, maar dit zie je niet terug in het kunstonderwijs. Sterker nog, in de beeldende kunstvak opleidingen zijn de witte blonde meisjes over vertegenwoordigd. In haar onderzoek zet ze uiteen wat we hier aan kunnen doen, bijvoorbeeld door meer aandacht te besteden aan het internationale- en design aspecten van de kunsten in het onderwijs. Of meer aandacht te besteden aan narratieve en symbolische aspecten van de kunst i.p.v. conceptuele. Tot slot speelt ‘sense of belonging’ een belangrijke rol bij studiekeuze, het gevoel te hebben buitengesloten te zijn van de dominante groep in een studie.

 

Jean-Marie Molina ging nog een stap verder. Dat niet iedereen even veel kansen heeft in het onderwijs, dat ligt niet aan die leerlingen of aan rolmodellen, dat ligt aan de gedachten van de leraar. In haar presentatie Teacher Impact sloeg ze het publiek om de oren met het wetenschappelijke feit: de grootste impact op gelijkheid voor leerlingen is het wat er in het hoofd van de leraar gebeurd. Om met John Hattie te spreken: "The success and failure of my students’ learning is about what I do or don’t do”. Molina stelde ons de confronterende vraag; Hoe stap jij, als leraar, een lokaal binnen? Met een alziend oog? Met een verwachting hoe leerlingen gaan presteren? Of lukt het jou elke keer om een objectieve blik te hebben? Om leerlingen objectief te laten zien hoeveel ze wel hebben geleerd?  Lukt het jou om aan je eigen vooroordelen over de prestaties van leerlingen te ontsnappen?

 

De avond werd afgesloten met een discussie met Inouschka de Nooijer (alumnus DBKV) en Namir Phelipa (student DBKV). Het gesprek draaide om de vraag welke meerwaarde kunst heeft in het gesprek met anderen en in de klas.  Hierin zijn verschillende posities in te nemen. Van kunst als pedagogisch middel. Tot kunst als veilige manier van het aansnijden, kunst als positie vanuit waar je kan praten.

 

Dit gesprek werd door de zaal informeel doorgezet met een glas (benodigde) verfrissing.

 

Dit was de laatste nascholing voor VO van WdKA en KCR dit schooljaar, volgend jaar komen er weer nieuwe bijeenkomsten. Wil je op de hoogte blijven? Mail naar s.taus@kc-r.nl