Terugblik: VO Nascholing Kunst, Technologie en Onderwijs: Make! iMpakt

06 april 2018

 

Meer dan veertig docenten van middelbare scholen (zelfs zo ver als Eindhoven) lieten zich tijdens de Maand van Cultuuronderwijs onderdompelen in de wereld van kunst en technologie. De VO Nascholing Kunst, Technologie en Onderwijs: Make! iMpakt presenteerde twee dagen vol met workshops, lezingen, verdieping en reflectie. Welke invloed heeft technologie op onze samenleving en hoe ga je daarmee om binnen het onderwijs? Vanuit verschillende kunstdisciplines en perspectieven werden er presentaties en workshops gegeven met het doel om deze vraagstukken rondom technologie en de maatschappij te koppelen aan lessen in het voortgezet onderwijs. De nascholing gaf praktische methodieken en handvaten aan docenten waarin ze zelf ervaarden hoe je dat op verschillende manieren kan doen en inzetten.

 

Design my privacy - Tijmen Schep

 

­

‘Echte verandering komt pas in de maatschappij als hier de noodzaak voor gevoeld wordt.’ Aldus technologiecriticus en privacy designer Tijmen Schep. Tijdens zijn lezing ging Schep in op actuele vraagstukken rondom Big Data en hoe docenten dit kunnen verweven in hun lessen. ‘Alles wat je doet wordt omgezet in een data-score (van op tijd betalen tot goede vrienden hebben). Dit heeft en ingrijpende invloed op de samenleving.’ Hij noemt een voorbeeld van hoe mensen in China een rating krijgen voor de bijvoorbeeld films die ze online plaatsen. Waar dat in China heel zichtbaar is, is dit in Europa minder het geval, maar er wordt steeds meer gekeken naar onze digitale profielen, bijvoorbeeld bij sollicitaties. Hoe wij presteren en wat onze mogelijkheden zijn, hangt vaak af van een onderliggend algoritme dat een computer uitvoert. Ons sociale gedrag verandert door druk van buiten en zelfcensuur ten aanzien van ‘data’.

 

Hoe ga je hier als docent mee om? Schep stelt voor dat docenten het systeem zichtbaar maken door aan leerlingen te laten zien wat algoritmes zijn, welke mogelijkheden we daarmee hebben, maar ook wat de risico’s daarvan zijn. Schep pleit voor het zoeken van nuance en evenwicht tussen ‘psychologische vrijheid’ en ‘meer data’. Hij concludeert: ‘Privacy is het recht om imperfect te zijn (en af te wijken van de rest) en om mens te zin.’

 

Meer info: info@pineapplejazz.com en socialcooling.com

 

Critical Making - Anja Groten

 

In de workshop van Anja Groten werd er gekeken naar hoe je digitale vaardigheden, zoals coderen, hardware en software, kunt bevragen en inzetten binnen co-creatieve processen. In plaats van de vraag te stellen wat wij kunnen met digitale tools, keerde Groten de vraag om: Wat willen we met digitale tools binnen het creatieve leerproces? Docenten gingen aan de slag met het bouwen van hun eigen interface. De opdracht: creëer een ‘critical interface’ met de hulp van een ‘makey makey’.

 

Met makey makey kan je functies van de computer overnemen door middel van kabeltjes waaraan je alles kan koppelen aan het interface. Zo kan je alledaagse materialen, zoals vier bananen, omtoveren in 'touchpads'. De vier bananen vormen een pijltje omhoog, naar beneden, naar links en rechts. Druk je bijvoorbeeld op de linker banaan, dan voert je computer de gekoppelde functie uit. Dit biedt leerlingen de kans om hun creativiteit te uiten door materialen op een andere manier te gebruiken dan ze gewend zijn, maar ook om fysiek bezig te zijn door middel van maken.

 

 

 

 

Meer info?

http://www.criticalmaking.nl/

https://hackersanddesigners.nl/

 

Mobile Choreography: multiperspectiv filming - Zeynep Gündüz

 

‘Iedereen heeft een telefoon, maar vaak wordt dat eigenlijk gezien als iets belemmerend in de klas. Hoe kan je dat sociaal maken?’ Als dansdocent is Gündüz geïnteresseerd in het vastleggen van beweging en choreografie. Ze ontwikkelde daarom een eenvoudige methode om met leerlingen samen een film te maken, die beweging en choreografie vertaalt naar een meervoudig beeld.

 

De opzet is eenvoudig: iedere deelnemer heeft een telefoon met camera op filmstand.

Dan kiezen ze een ‘constellatie’ – een beginopstelling hoe je gaat staan – en een choreografie. Op tafel verplaats je de compositie (de verschillende telefoons). Het is performatief—studenten verplaatsen het.

 

Twee groepen gingen In de workshop gingen twee groepen hiermee aan de slag. De eerste opdracht was om in 15 minuten de moonwalk te filmen. Het bleek al snel dat communicatie belangrijk was—iedereen moest meedoen en als een team samenwerken. De methode zorgt voor verbinding met elkaar en met wat je filmt en in welke omgeving je dat doet. Een groep filmde in een lijn op verschillende telefoons de voeten van een persoon die de moonwalk doet op een gele streep. ‘Ik vind die foutjes wel iets authentiek geven. De verschillende kwaliteiten geven het iets realistisch en ruws. Het toont de diversiteit in de wereld aan, maar het is geen promo filmpje.’ Aldus een docent tijdens de workshop.

 

https://vimeo.com/225968672/31206c7e70

https://vimeo.com/pipslab

 

           

Onderwijs in tijden van digitalisering - Ad Verbrugge

 

Als afsluiter van het programma gaf filosoof Ad Verbrugge voor een volle zaal een lezing over onderwijs in tijden van digitalisering. Wat doet digitalisering met ons onderwijs en de manier waarop we leren? Wat is de zin en onzin van computergebruik in het onderwijs?

 

Volgens Verbrugge zijn er in het onderwijs vormen waar beweging verdwenen is. En waarom is het belangrijk dat docenten deze beweging koesteren? ‘Het doel is dat ze raad weten met en de mogelijkheid hebben om te spelen. Dat geeft vrijheid. Soms is er een tekort aan oefening, dan gaat de vaardigheid (kennis) de studenten voorbij. Door oefening zien studenten nieuwe verbindingen.’ Het is belangrijk dat kinderen leren om van iets te houden—om daar moeite en aandacht aan te schenken—door oefening, herhaling, verbanden leggen en (nieuwe) wegen in te slaan. Zo kunnen studenten nieuwe wegen inslaan door bijvoorbeeld Grieks te verbinden met lessen, de piano, of de tango.

 

Deze bewegelijkheid hebben wij nodig. Je moet in beweging gaan en in die beweging over je heen laten komen. Offline gaan en terug komen naar de live wereld. ‘We moeten het zelf doen. Ze moeten niet telkens erin opgeslokt worden. Het gevolg is dat ze zichzelf niet meer bezig kunnen houden omdat ze gewend zijn telkens prikkels van buiten krijgen. Dat wordt geestdodend.’

 

We besteden vaak veel beweging en vaardigheden uit, daarom is ervaring, in de vorm van praktijk, juist zo belangrijk. ‘Een leraar belichaamt dat iets de moeite waard is en dat je er moeite voor moet doen. In het kunnen of een vaardigheid, dat dat een doel opzicht is.’

 

 

Jouw eigen praktijk II en III


Na de eerste workshops van de dag kwamen deelnemende docenten samen voor een reflectiemoment. ‘Breed denken’ positioneert Ellen Oosterwijk van Willem de Kooning Academie. ‘Stel je bent maandag weer op school en je vertelt over deze tweedaagse. Wat neem je dan mee als idee? Dit kan een lessenplan zijn, een nieuwe indeling van het lokaal. Denk aan haalbaarheid, toepasbaarheid, innovatie en vernieuwing.’ De ruimte gonsde van de energie en ideeën. In groepen zetten docenten ijverig en enthousiast hun inzichten op papier.

 

Wat haalden andere groepen op? Nadat ze met elkaar in gesprek zijn gegaan hierover is het tijd voor het winnende plan: praktijkweek op school. Leerlingen gaan van vier toetsweken naar twee toetsweken. Het idee is dat leerlingen van de onderbouw en bovenbouw vijf dagen lang door middel van verschillende ateliers, lezingen en workshops vakoverstijgend kunnen leren. Leerlingen hebben zelf de vrijheid om te kiezen wat ze leren en om nieuwe dingen te proberen door zelf te kiezen naar welk activiteit ze gaan. Het doel is dat de leerlingen door middel van coaching (met een docent), zelf ervaren en zelf maken, beter presteren op de toetsen.

 

Wat nemen docenten verder mee?  ‘Het is belangrijk dat we twee keer per jaar drie dagen zitten om samen iets te maken. Om extra ontmoetingen te creëren en vakoverstijgend kennis te delen’ zei een docent. Een andere docent vertelde enthousiast hoe ze mobile choreography in haar lessen gaat gebruiken. Een leraar uit het primair onderwijs merkte op: ‘Ik ging er open heen, aangezien ik uit het PO kom. Het sloot ondanks toch goed aan. Het was fijn om weer verdieping en inspiratie te krijgen.’

 

Meer informatie:

 

Bekijk hier het volledige programma, de workshopomschrijvingen en meer informatie over de organisatie en sprekers.


De foto’s zijn via onderstaande link te vinden. Het beeldmateriaal kan gedeeld worden onder de vermelding van de fotograaf (Dimitri Hakke), KCR, WdKA en de Maand van Cultuuronderwijs. Bekijk hier de foto’s van de VO Nascholing.

 

De studiedagen voortgezet onderwijs worden mogelijk gemaakt door:

  

 

Dit artikel is onderdeel van:

 http://kc-r.nl/mvco