Nieuwe inzichten en inspiratie na Rotterdamse Voortgezet Onderwijsdag

09 juni 2016

Hoe krijg je cultuureducatie in de plus in het Rotterdamse Voortgezet Onderwijs? Deze vraag stond centraal tijdens de Voortgezet Onderwijsdag (VO-dag) in de Arminiuskerk. Ruim 50 professionals uit het Rotterdamse onderwijs en het culturele veld kwamen op dinsdag 31 mei bijeen om hierover van gedachten te wisselen.


Na de opening van Anne Marie Backes, directeur van het KCR, volgde een plenair gesprek met o.a. Fleur Doelman (Melanchton College), Johan Gielen (Kunsthal) en Maarten Bakker (Studio de Bakkerij) onder leiding van Marja van Tienhoven. Hierin werd aan de hand van stellingen een antwoord gezocht op de centrale vraag.

Een ander onderwerp dat op de dag voorbij kwam was bijvoorbeeld ook ‘begint CKV bij een vraag van de leerling?’. Dat kreeg in een workshop onder leiding van Patrick van der Weijde (Ro Theater) en Mirjam van Tilburg (KCR) vorm door docenten en educatoren die met elkaar aan het sparren sloegen. De Makers movement werd inhoudelijk toegelicht en er werd gekeken naar de mogelijkheden om dit in de praktijk toe te passen.

Dat verschillende mensen opdrachten op verscheidene manieren horen, het anders oppakken en er verschillend op reflecteren, kwam aan de orde tijdens de workshop Beeldend Reflecteren.
Het uitgangspunt hierbij was om bij jongeren in het VO steeds minder op de controle te gaan zitten en meer de eigen verantwoordelijkheid aan te spreken.

De middag werd afgesloten door Romano Haynes die zich had laten inspireren door wat er die middag had plaats gevonden. Hij heeft dit gevat in een gedicht, dat je hier kunt lezen.

Deelnemers uit het onderwijs lieten weten dat zij onder andere inspiratie voor de invulling van CKV-lessen en activiteiten opgedaan hebben en dat zij het als positief en nuttig ervoeren om samen met instellingen te zitten en te sparren.