Make!Dreams: "Er zijn zaadjes geplant die nu kunnen groeien"

10 december 2018

Op 16 en 17 november vond de derde Make! plaats. In twee dagen vol met perspectieven uit verschillende kunstdisciplines zijn er presentaties en workshops gegeven rondom de vraag: hoe maken we met makersonderwijs tastbaar wat ‘leren door te maken’ voor jouw leerlingen kan betekenen. De nascholing gaf praktische methodieken en handvaten aan docenten waarin ze zelf ervoeren hoe je dat op verschillende manieren kan doen en inzetten. Maar heeft makersonderwijs, behalve fysieke locaties en de tijd mee, ook voet aan grond gekregen in de pedagogiek? Volgens een van de deelnemers zijn de uitkomsten van Make!Dreams al een goed begin: “Eindelijk wat meer verdieping over makersonderwijs en fijn om met mensen in gesprek te gaan en te sparren met dezelfde passie.’’

Voorafgaand aan het weekend verscheen er op deze website een artikel met een oproep van Lector Peter Troxler:


“Eigenlijk is het makersonderwijs een tegenbeweging op het lesgeven zoals we dat kennen. We zijn bij het onderwijs steeds verder verwijderd geraakt van het fysieke, met onze kennisoverdracht via boeken. Met de opkomst van het makersonderwijs zeggen we eigenlijk: zonder het fysieke kunnen we niet!”.

 

Kleien als omweg naar een gesprek

Verschillen kun je bespreekbaar maken in je klas, maar soms is het beter om ze bemaakbaar te maken. Onder de leiding van Efrat Zehavi verbeelden deelnemers “het kwaad” met klei. Dit is een les die Efrat wel eens eerder heeft gedaan met leerlingen van Carre ISK Rotterdam. Door samen te maken werden dingen die vaak gezien worden als een taboe onderwerpen bespreekbaar en vooroordelen aangesneden.


Hoe kan je met makersonderwijs ‘ik kan het niet’ omdraaien tot ‘kijk eens wat ik in huis heb’? 


Jean Marie Molina nam deelnemers tijdens haar lezing mee van een fixed mindset “ik kan het niet” naar een growth mindset “ik kan het nog niet”. Docenten reflecteerden hier vervolgens op in tussensessies waarin ze keken naar de toepassing van de technieken van de workshops naar hun eigen praktijk, in het klaslokaal.

Norm versus niet-norm
Bij de workshop van Joran Koster interviewde deelnemers voorbijgangers op straat die ogenschijnlijk een tegenstelling met zichzelf was. De stap uit de comfortzone was een verfrissende intermezzo. “Het was een mooie afwisseling tussen luisteren, waarbij een lezing bijna niet lang genoeg kon duren en doen, lekker zelf aan de bak, soms uit je comfort zone stappen en toepasbare skills die je meteen zelf in je les kan integreren” merkt een docent in het voortgezet onderwijs op.

 

De uitkomsten

We kijken terug op een geslaagd weekend en er is vraag naar meer. Of zoals een deelnemer schreef in de evaluatie: “Er zijn zaadjes geplant die nu moeten groeien.” De deelnemers nemen hun ervaring mee en gaan "met hernieuwde energie naar school".


Wat vonden andere deelnemers er eigenlijk van?

"Een mooie afwisseling tussen luisteren, waarbij een lezing bijna niet lang genoeg kon duren, en doen. Lekker zelf aan de bak. Soms uit je comfort zone en soms goed toepasbaar om meteen in je les te gaan integreren."

"Boven verwachting, waardevol en toepasbaar."

"Was meer dan mijn verwachting. Veel diversiteit, veel nieuwe dingen geleerd en nieuwe leuke mensen ontmoet."

"Aandacht voor pedagogiek is super, concrete vertalingen zijn erg waardevol."

"Veel toepasbare onderdelen voor VMBO."

"Eindelijk wat meer verdieping over makersonderwijs en fijn om met mensen in gesprek te gaan en te sparren met dezelfde passie."
 

Meer informatie

Bekijk hier het volledige programma, de workshopomschrijvingen en meer informatie over de organisatie en sprekers.


De foto’s zijn via onderstaande link te vinden. Het beeldmateriaal kan gedeeld worden onder de vermelding van KCR, WdKA en Make!. Bekijk hier de foto’s

WdKA en KCR bouwen door aan Make! In januari 2019 verschijnt er een artikel voor Cultureel Kapitaal van het LKCA. En in maart 2019 staat de volgende editie van Make! gepland. Schrijf je in!

Make! is een samenwerking van