‘Mag ik dansen? Ik moet er wel een beetje van dansen.’

12 december 2017

 

Het is rumoerig in het entree van LantarenVenster in Rotterdam. Leerlingen uit klas 3c isk van Het Praktijk College Centrum (HPC) zitten aandachtig naar hun mobiele telefoons te kijken en tikken verschillende knoppen op hun scherm aan. Het galmt in de zaal: uit de telefoons komen diverse geluiden en beats, verschillende samples, hoge en lage tonen. Voor deze ene keer mag het onder schooltijd. Ze hebben vandaag voor het project ´Muziek Maken met Apps´uit het Cultuurtraject Rotterdam hun telefoons nodig om een soundtrack te maken. Workshopdocenten Sander en Jurriaan (Watch that Sound) zorgen nog even dat iedereen de app op hun telefoon heeft geïnstalleerd. Daarna is het is tijd om te beginnen.

 

Door Kelsey DePorte

 

‘Wat gaan we doen?’ vraagt een leerling aan de docent. ‘Ik wil nu al naar huis’ zegt de ander. ‘Nog even wachten, we gaan zo beginnen.’ De groep wordt meegenomen naar een bioscoopzaal en krijgt een korte uitleg over geluid en film. Hoe bouw je een soundtrack op? Ze krijgen eerst een film te zien zonder muziek. Wat voor muziek zou je hierbij zetten?’ Waarop een van de leerlingen zelfverzekerd antwoordt: Ik zou er trapmuziek bij zetten. Er zit beweging in.’ De klas kijkt naar de compositie in de animatie, de breaks tussen bewegingen, de kleuren, toon. Elke muzieksoort heeft een eigen hartslag, een beat. Hiphop is bijvoorbeeld heel snel.’

 

De docent vertelt over een jongen die vorige week heeft gerapt in de opnames. De leerlingen kijken meteen naar een van hun klasgenoten die al enthousiast begint te beatboxen. Ga rappen, man! Ga rappen! spoort zijn klasgenoot aan. Vervolgens wijst een meisje naar haar klasgenoot: Zij kan beatboxen! Anderen vullen aan: Ze heeft nog opgetreden! Een andere student vraagt: Mag het ook in mijn eigen taal? Sander en Jurriaan doen een korte demonstratie hoe je een soundtrack opbouwt. Ze laten een mixer zien, en leggen uit hoe je de software kan gebruiken. Stel iemand moet niezen tijdens de opname, dan kan je dat eruit halen en het verplaatsen. Vervolgens gaan de leerlingen de studio in om zelf aan de slag te gaan.

 

In de kamer staan modulaire workstations’ ingericht met een laptop, mixpaneel, microfoon, en koptelefoons. De leerlingen aarzelen niet en gaan meteen in groepen van 2-3 zitten. Iedere groep heeft een andere clip waarbij ze een passende soundtrack maken. Sommige groepen gaan voorzichtig aan het werk en overleggen de opbouw, terwijl een andere groep het meteen oppakt . Ja, die is mooi, man, ze knikken in overeenstemming. Dan ga ik die eraan vastplakken,’ vult hun groepsgenoot aan. Een meisje zegt geschrokken: hij is verwijderd! Gelukkig, blijkt dit niet het geval te zijn.

 

Halverwege de workshop gaan de docenten en workshopbegeleiders de kamer rond en luisteren ze naar de samenstellingen. Mag ik dansen?’ vraagt een docent, ik moet er wel een beetje van dansen.’ De groep kijkt elkaar trots aan hij is goede hè en geven elkaar een boks.

 

De tijd lijkt te vliegen en de workshop nadert het einde. Sander vertelt kort over de software en dat deze online (buiten de klas) beschikbaar is voor de leerlingen. Het platform is door Watch that Sound speciaal ontworpen voor leerlingen om voort te bouwen op hun workshop.Je kan het ook thuis doen. Een meisje kijkt daar geïnspireerd van op.

 

Benieuwd naar de soundtracks? De gehele mix van klas 3c isk is hier terug te luisteren.

 

Lees hier meer over het project ’Muziek maken met apps' uit het Cultuurtraject Rotterdam van KCR waar de klas van dit CULverhaal aan heeft deelgenomen.