Leesvoer voor de zomer

04 juli 2017


De zomervakantie staat voor de schooldeur! En wat is de zomervakantie zonder lezen? Even wat literatuur bijtanken vanuit de hangmat in het avondzonnetje. KCR stuurt je de zomer in met vijf verdiepende artikelen over cultuureducatie in Rotterdam. Om je gedachten te scherpen, wanneer het kwik stijgt en de hoofden meer ruimte krijgen. We bundelden de artikelen in een mooie pdf, die je uit kunt printen, maar ook gemakkelijk op je telefoon, iPad of tablet kunt lezen. Ga na de vakantie weer met een frisse start het nieuwe jaar in!


Download hier de pdf-versie

Download hier de epub


Als kenniscentrum zetten wij ons in voor, naast het verankeren van goed cultuuronderwijs in het schoolcurriculum, het aanjagen van, opiniëren en nadenken over goed cultuuronderwijs en wat dat voor de stad betekent. Dat doen we door het gesprek aan te gaan, door de schijnwerper op goede cultuureducatie te zetten en door verdiepende publicaties uit te brengen. Met en voor het onderwijs en de culturele sector in Rotterdam.

Rotterdam is in 2017 ‘Onderwijsstad van Nederland’ onder het motto “bouwen aan de toekomst”. En het onderwijs van de toekomst is onlosmakelijk verbonden met kwalitatief cultuuronderwijs. Het draagt bij aan de brede ontwikkeling van kinderen en jongeren in de stad. Op steeds meer Rotterdamse scholen is er ook aandacht voor cultuuronderwijs.

Daardoor is cultuuronderwijs een interessant onderzoeksveld. Om die reden riep KCR in maart 2017 de Maand van Cultuuronderwijs uit in Rotterdam. Een maand lang werd de schijnwerper gezet op cultuureducatieve activiteiten die een opvallend en onderzoekend karakter hebben en die een vooruitblik op het cultuuronderwijs van de toekomst bieden. De hoofdvraag van deze maand was: hoe vormt cultuuronderwijs Rotterdam?

Het leverde vijf krachtige, inhoudelijke essays op. Jeroen S. Rozendaal (docent aan de Hogeschool Rotterdam), Rineke Kraaij (cultuurwetenschapper en programmamaker), Melissa van Amerongen (redacteur, schrijver en onderzoeker), Inge Spaander (docent Media, Maatschappijleer en Ondernemerschap en museumdocent) en Sanne Helbers (cultuurwetenschapper en coördinator marketing en communicatie bij KCR) schreven ieder vanuit een ander thema een artikel dat bijdraagt aan het debat over cultuureducatie in Rotterdam. Het doel van deze stukken is het versterken en zichtbaar maken van goed cultuuronderwijs in de stad. Om kennis te delen en het debat los te maken of op gang te houden.

Deze vijf essays bieden we je graag aan als leesvoer voor de zomer. Wanneer het kwik stijgt en de hoofden meer ruimte krijgen, nodigen we je uit eens na te denken over onderwerpen die zo belangrijk zijn voor het
onderwijs van Rotterdam. Ik hoop dat deze bundel zijn bescheiden steentje zal bijdragen aan het bredere perspectief, het herkennen en het duiden, het reflecteren en betekenis geven. VEEL LEESPLEZIER!