Kunst zaaien, kansen oogsten 2010-2011

30 januari 2012

Het Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam (KCR) presenteert het digitale handboek 'Kunst zaaien, kansen oogsten'. Dit is een spin off van het project 'Denken, Voelen, Doen'. Een project waarin het KCR scholen een jaar lang helpt kunst en cultuur in het curriculum te integreren. In een jaar is veel mogelijk. Dat leren de ervaringen uit de eerste ronde, die de basis vormden voor het handboek.


Het in PDF vormgegeven handboek presenteert, behalve een kijkje achter de schermen van dit unieke project, een variatie aan mogelijkheden om kunst, cultuur en filosofie in de klas tot bloei te brengen. Het digitale handboek is een gebruiksvriendelijke en interactieve bron van kennis, ervaring en inspiratie voor scholen die kunst en cultuur in een jaar tijd een stevige(r) plaats in hun curriculum willen geven.

Van elkaar de kunst afkijken, dát wil het KCR met de publicatie van dit digitale handboek bewerkstelligen. In interviews met de schooldirecteuren leest u wat zij verwachten van kunst, cultuur of filosofie. 'De taalvaardigheid versterken', is bijvoorbeeld een reden. En ook: 'leren de wereld zonder oordeel te beschouwen'. Of 'de leerstof verdiepen en verrijken'. Leerkrachten vertellen vervolgens waar zij zoal tegenaan liepen.

Denken, Voelen, Doen is een project dat scholen voor primair en voortgezet onderwijs helpt bij de integratie van één of meerdere kunstdisciplines en/of filosofie in het curriculum, om de ontwikkeling van de jeugd in Rotterdam te bevorderen. In 2010 – 2011 namen zeven scholen deel aan Denken, Voelen, Doen. Gedurende dit project zijn de scholen begeleid door consulenten van het KCR.

Lees hier het digitale handboek

Wilt u het handboek in print? Stuur dan een e-mail naar het KCR. Wij zenden u dan zo spoedig mogelijk een pdf toe.
Nieuwsgierig geworden naar begeleiding door het KCR of naar Denken, Voelen, Doen? Neem contact op met Annemarie Timmermans.