Kijkje in de keuken, deel V: meer tijd voor het maken van een goede voorstelling

03 november 2016

Het KCR biedt een kijkje in de keuken. Om inzicht te geven in wat het doet en hoe het daarbij te werk gaat. En natuurlijk: hoe klanten en stakeholders dit waarderen. In deze aflevering: schrijver, regisseur en artistiek leider Maarten Bakker van Studio de Bakkerij is blij dat KCR hem de kans heeft gegeven zich met Studio de Bakkerij binnen het Cultuurtraject te presenteren.


Instelling: Studio de Bakkerij
Totaal aantal bezoekers naar schatting per jaar: ca. 12.000
Aantal voorstellingen voor en op scholen naar schatting per jaar: 80-100
Aantal locaties: 1
Bereik: wijk, regionaal en landelijk
Samenwerking met KCR: diverse voorstellingen via het Cultuurtraject Rotterdam

Wat deed KCR?
• Selecteren van de betreffende voorstelling voor het Cultuurtraject Rotterdam op basis van de aard en kwaliteit van de voorstelling en de behoeften binnen het onderwijs.
• Publiciteit voor de voorstelling maken binnen het platform Cultuurtraject Rotterdam.
• Communicatie met geïnteresseerde scholen en planning van de voorstelling in samenspraak met scholen en Studio de Bakkerij.
• Publiciteit en planning van de voorstelling.
• Monitoring van de voorstelling en, indien nodig, feedback richting de maker.

Hoe waardeert de klant dit?
Maarten Bakker, schrijver, maker en artistiek leider van Studio de Bakkerij: ’In de zaal van onze studio spelen zo’n honderd tot honderdvijftig voorstellingen per jaar. Ieder jaar maken we zelf twee theaterproducties. Eén daarvan is een jeugdvoorstelling, waaraan ook een educatieve kant zit. De ander is een productie met en voor onze wijk. Daarnaast hebben we verschillende wijkprojecten en muziekavonden. Al met al is het een levendige bedoening.

Een goed voorbeeld van een eigen productie is de voorstelling “Brieven uit de oorlog”, gericht op kinderen van 10 jaar en ouder. Deze gaat over kinderen die zich tijdens de oorlog staande weten te houden door te schrijven. Toen ik met het uitgewerkte idee hiervoor kwam, was KCR bereid om de voorstelling in het Cultuurtraject Rotterdam op te nemen. Binnen het onderwijs is behoefte aan goed materiaal over dit thema. Bovendien sloten we naadloos aan bij de themalijn “Rotterdam viert de stad”. Voorheen hadden we al met KCR gewerkt, dus ze kenden mij als schrijver/regisseur. Bij de voorstelling hebben we zelf ook een lesbrief ontwikkeld.

Ik vind het goed dat KCR ook een nieuwe speler als Studio de Bakkerij een mooie kans geeft in het Rotterdamse veld. Doordat we in het Cultuurtraject werden opgenomen, waren we in één keer verzekerd van een flink aantal uitverkochte voorstellingen. Zo’n speellijst is een voordeel wanneer je fondsen gaat aanvragen. Voor jonge gezelschappen is dit vaak een lastig aspect. De speellijst die we via het Cultuurtraject hadden, heeft zeker geholpen bij deze aanvragen. Ons productiehuis wordt niet structureel gesubsidieerd en dus moeten we per project op zoek naar subsidies.

KCR schatte ons voor het betreffende schooljaar in op ongeveer duizend bezoekende leerlingen. Pas kort tevoren waren de inschrijvingen definitief, maar het KCR had goed geschat. De reacties van leerlingen en leerkrachten waren heel positief. De voorstelling was een groot succes. Hierdoor werden we in het aansluitende schooljaar opnieuw voor het Cultuurtraject geselecteerd.

Waren we niet in het Cultuurtraject opgenomen, dan was de voorstelling er waarschijnlijk wel gekomen, maar ik had zelf de boer op moeten gaan richting scholen. In het verleden hebben we dit vaak gedaan. Omdat veel scholen hun voorstellingen juist via het Cultuurtraject boeken, sta je dan als individuele instelling vaak voor een dichte deur. Als je voorstelling in het Cultuurtraject is opgenomen ben je hier minder tijd aan kwijt – tijd die ik hard nodig heb voor het maken van een goede voorstelling. Wat dat betreft ben ik heel blij dat het KCR de initiatieven bundelt. De prijs die je hier als instelling voor betaalt is wel dat de uitkoopsommen voor sommige projecten en voorstellingen erg laag zijn. Als niet-structureel gesubsidieerde instelling is het dan soms lastig om uit de kosten te komen. Gelukkig denkt KCR altijd mee om er voor te zorgen dat we allemaal blij met de samenwerking zijn.’