Kenniskatern: Drempels over (editie 8, 2019)

08 oktober 2019

KCR publiceert de achtste editie van het Kenniskatern met als titel: ‘Drempels over. Hoe buurt wijk en stad bijdragen aan grensverleggende leerervaringen.'.

Vanaf de vorige Maand voor Cultuuronderwijs zijn we al bezig met de opwindende gedachte dat de stad een fantastische leeromgeving is. Dat we door de klas uit te gaan, de stad in, leerlingen een andere wereld kunnen laten zien. En dat ze daarmee ook hun eigen stad beter leren kennen en zich er meer thuis voelen.

 

In Rotterdam valt op het gebied van kunst & cultuur enorm veel te doen. Voor veel leerlingen is kunst & cultuur iets nieuws,  iets van die ‘andere wereld’. Ideaal dus om daarmee de stad te gaan verkennen en drempels over te gaan. Je wilt namelijk dat kinderen zich ook gaan ontplooien als culturele burgers van Rotterdam.

 

Wat heeft onze stad te bieden en hoe inspireer je leerlingen om in een andere wereld te stappen? Of hoef je helemaal niet zo ver te gaan en is het al een hele stap om je eigen buurt te verkennen?

Het zijn deze actuele vraagstukken die in dit Kenniskatern aan de orde komen.

 

Inge Spaander, Saskia Naafs en Derek Otte hebben we gevraagd hun oor in de stad te luister te leggen en hun ervaringen op papier te zetten. Hester IJsseling werd voor haar meer filosofische betoog geïnspireerd door het beeld van een duif in de Koopgoot en Swendeline Ersilia vroegen we om gewoon fris van de lever op de ervaringen van leerlingen te reageren.

                                     

Dat maakt deze achtste editie van het Kenniskatern zo leuk om te lezen. Samen gaan we de drempel over op zoek naar antwoorden.

 

Liever een hardcopy versie ontvangen? Neem dan contact op met Charlotte Broekhuizen.

 

Foto: Thomas Nondh Jansen