‘’Ik wist wel dat er iets mis was!’’

08 februari 2016

Klas 6A van basisschool De Stelberg zit al netjes in de hal van Het Maritiem Museum in Rotterdam te wachten. De leerlingen nemen vandaag deel aan Schatkamer, een project in het kader van het Cultuurtraject Rotterdam.  Een rondleiding door de tentoonstelling Topstukken, tenminste, dat denken de leerlingen

Museumgids Annemieke: ''Wij hebben een tentoonstelling gemaakt met onze topstukken. Heel veel van deze stukken gaan over De Gouden Eeuw, daar hebben jullie een repetitie over gehad.'' Leerlingen: ’’Nee hoor!’’ Leerkracht: ''Jullie hebben een beetje een kort geheugen, hij ging deels over de slavernij en handel.’’ De leerlingen stemmen in en beantwoorden vervolgens een aantal vragen over de Gouden Eeuw, gesteld door Annemieke.

Voordat de rondleiding begint, heeft Annemieke nog een mededeling: ''Ik moet eerst nog even iemand voorstellen. Je was wel erg laat trouwens, we beginnen gewoon stipt om 10 uur. Dit is Bonnie, mijn stagiaire. Zij wilt les gaan geven in het museum maar moet dat eerst leren. Bonnie loopt dus mee, ze let op en ze gaat ook nog een stukje doen.’’

 

 

 

Tijdens de rondleiding zorgt Bonnie als snel voor rumoer, maar ook voor irritatie bij de museumgids. “Bonnie, er staat hier nog een kist, waarom heb je dit nou niet opgeruimd.'' Wanneer Bonnie meerdere malen de rondleiding onderbreekt met grappige en rare opmerkingen, kijken de leerlingen vol spanning naar de steeds bozere reacties van de museumgids.

Wanneer Bonnie zelf een topstuk mag presenteren, neemt haar fantasie het over. In het museum staat een wollen ijsmuts van een walvisvaarder tentoongesteld. Bonnie begint theatraal te vertellen dat de muts is gevonden in poep van een walvis en speelt alles heel fantasierijk na. De kinderen van De Stelberg vinden het geweldig en moeten hard lachen. 

Annemieke: ‘’Je gebruikt teveel je fantasie. Dit is niet gebeurt en je moet wel uitleggen hoe alles echt is gebeurd. Je kan niet altijd maar dingen verzinnen. Ga jij maar even weg, het zaaltje voor straks voorbereiden.’’

Leerlingen fluisteren: ''Wow, ze was echt heel erg boos. Zou dat nou echt zijn of niet?’’

Wanneer de klas aankomt in een apart zaaltje in het museum, moet Bonnie al snel iets bekennen: ''Ik moet jullie iets vertellen. Ik ben niet Bonnie en ik ben ook geen stagiaire. Ik ben Christina en ik ben jullie theaterdocent’’

"Wat?!!’’ en ''Ik wist het wel’’ zijn een paar van de verrassende reacties.

Het aankomende uur gaan de leerlingen een theater les doen rondom De Gouden Eeuw en mogen hier juist wel hun fantasie gebruiken. In groepjes van vijf creëert de klas zelf spannende verhalen rondom voorwerpen en presenteren deze aan de rest van de klas.

Aan het einde van de theater les, hebben de leerlingen een duidelijke mening over het hele project:

''Ik heb veel nieuwe en rare dingen geleerd.’’

''Ik vond het wel leuk en interessant, maar vond het soms ook een beetje saai omdat alles over geschiedenis ging.’’

''Toen jij dat kistje pakte tijdens de rondleiding wist ik al wel dat er iets mis was.’’

''Ik houd zelf niet zo heel veel van geschiedenis, maar heb door deze theater les nu wel veel dingen geleerd. Ik vond het op deze manier wel leuk om geschiedenis te leren!’’

 

 

Het project ’Schatkamer', waar de klas van dit CULverhaal aan heeft deelgenomen, was onderdeel van het Cultuurtraject Rotterdam van KCR. Klik hier voor alle projecten dit schooljaar.