“Hebben jullie wel eens naar Chinese kool gekeken? Dat is echt waanzinnig.”

28 november 2017

 

Het atelier van beeldend kunstenaar Hillegon Brunt is woensdagmiddag 8 november volledig gevuld met enthousiaste interne cultuurcoördinatoren (icc’ers) vanuit het basisonderwijs. Samen zoeken ze antwoord op de vraag: “Hoe kun je het creatieve proces in je lessen en projecten verwerken?” Hillegon trapt af met een presentatie over haar eigen creatieve proces.

 

Hillegon Brunt


Hillegon’s werk bestaat voornamelijk uit tekeningen. Daarnaast maakt ze ook etsen, houtsnedes, foto’s en pentekeningen. Het werk van Brunt wordt gekenmerkt door verfijning. Ze legt uit hoe zij naar dingen kijkt en waar zij haar inspiratie vandaan haalt. Deze haalt ze vooral uit dingen in het dagelijks leven. Ze vraagt aan de groep: “Hebben jullie wel eens naar Chinese kool gekeken? Dat is echt waanzinnig.” Groenten, platge(t)reden of gevonden voorwerpen, de natuur … Ze analyseert de objecten grondig en waar nodig worden de voorwerpen schoongemaakt, onder de loep gelegd of soms zelfs versneden. Na de analyse maakt ze een detailfoto van het voorwerp. De presentatie eindigt met het bekijken van meerdere werken van Brunt en het zoeken naar kenmerken van elementen in haar werk zoals fijne lijnen of detail beelden van (gevonden) voorwerpen.

 

Het luisteren en kijken wordt aangevuld door een beleving. De groep treed in de rol van de leerling en maakt zelf actief een creatief proces mee. Ze gaan zelf aan de slag met een methode die Hillegon binnen haar creatieve proces toepast: het maken van lijntekeningen voor het slapengaan. Het idee is simpel: je zet een basislijn en reageert hierop. Hillegon geeft een specifieke opdracht voor het zetten van een basislijn, dan zet ze de timer op 2 minuten. In die tijd tekent iedereen verder aan zijn lijn. De instructie varieert van ‘teken een lijn met de andere hand’ tot ‘teken een wolkenlijn’. Op het gekrabbel en geveeg van de pennen op papier na, kan je een speld horen vallen in het atelier. Soms wordt er in de reactietijd een vervolgopdracht gegeven. Zo moet er na het reageren op de wolkenlijn uiteindelijk ook een huisje in de tekening komen.

 

Het creatieve proces binnen de school

 

Na een korte pauze geeft Marijke Sol van de St. Michaëlschool een presentatie over haar ervaring met het model van de SLO van het creatieve proces binnen haar school. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld in haar klas, deelt ze haar bevindingen. De oriënterende en onderzoekende fase binnen het creatieve proces zijn essentieel voor leerlingen om hun eigen ideeën te kunnen ontwikkelen. Dat betekent ook dat ze soms haar eigen beeld van een mooi eindresultaat even los laat. Het proces kan belangrijker zijn dan het eindresultaat.

 

Als afsluiting bespreekt de groep welke onderwerpen van belang zijn voor de Rotterdamse interne cultuurcoördinatoren. Op de planning in het vervolg staan: hoe maak je zichtbaar wat leerlingen ervaren en hoe zie je dat? Hoe laat je dat aan ouders zien? Hoe kan je kinderen diepgaander laten werken aan kunstprojecten, vooral de kinderen die snel klaar of tevreden zijn? Hoe wordt je rol als interne cultuurcoördinator zichtbaar naar buiten toe? De komende tijd worden rond deze thema’s leergemeenschappen opgezet.

 

KCR bouwt aan een netwerk van interne cultuurcoördinatoren in Rotterdam met als doel een stevig fundament voor de icc-ers binnen en buiten de school. Deze meetup was daar onderdeel van. De volgende meetup is op 10 april. Voor meer informatie kun je terecht op onze website.

 

Tip: richtlijnen voor het aantal taakuren als ICC zijn hier te vinden.

 

Bekijk hier de foto’s van de bijeenkomst.