Een beetje menselijk doen, graag! Over de rol van cultuureducatie bij persoonsvorming: eindessay

15 mei 2018

Tijdens de Maand van Cultuuronderwijs ging Inge Spaander als correspondent op pad met het thema Persoonsvorming. Wat is nu precies persoonsvorming, moet persoonsvorming een onderwijsdoel zijn en hoe verhoudt cultuuronderwijs zicht tot persoonsvorming? Lees hier haar eindessay!

 

Door Inge Spaander

 

Hoe kun je als docent het beste reageren als een leerling een mening verkondigt die tegen jouw normen en waarden indruist? Houd je je eigen mening voor je, reageer je impulsief, stel je vragen? De afgelopen tijd onderzocht ik de invloed van cultuureducatie op persoonsvorming. Een terugkerend onderwerp was de zoektocht naar wat persoonsvorming überhaupt is en hoe je hier als docent aan kunt bijdragen.

 

6. Horizontaal : synoniem voor burgerschap, persoonlijkheidsvorming,
bildung (15 letters)
Onderwijsplatform2032 (inmiddels Curriculum.nu) stelt in hun eindadvies dat het onderwijs drie hoofddoelen heeft: kennisontwikkeling, maatschappelijke vorming en persoonsvorming. Waar de inhoud van de eerste twee doelen voor zich spreekt, is het derde doel lastiger te begrijpen. Er wordt gesproken over leerlingen die in het kader van persoonsvorming zichzelf en anderen leren kennen, elkaars meningen respecteren maar ook hart en handen leren gebruiken, ondernemend en weerbaar worden en creatieve oplossingen leren bedenken. Ook talentontwikkeling, identiteitsontwikkeling, sport en gezondheid komen voorbij. Het is een lange lijst van nuttige zaken: maar is het allemaal persoonsvorming? Eerder lijkt het een mengelmoes van alles wat het onderwijs doet naast kennis overbrengen: burgerschap, bildung, persoonsvorming. Persoonsvorming als containerbegrip, daar hebben we in het onderwijs weinig aan. Als zo’n beetje alles wat een school doet persoonsvorming kan worden genoemd, hoe creëren we dan een professioneel kader?

....

 

Lees hier het hele artikel in pdf.


Inge Spaander correspondent Persoonsvorming

Inge Spaander is docent Media, Maatschappijleer en ondernemerschap en is daarnaast begeleider bij Acato, een plek voor jongeren met autisme en thuiszitters. Ook werkt ze als museumdocent bij het Belasting en Douane Museum, is ze lid van Meetup010 en schijft ze over onderwijs. 

Maart is de Maand van Cultuuronderwijs in Rotterdam: hét onderwijs van de 21e eeuw. Een maand vol debatten, lezingen, festivals en activiteiten voor en door scholen, theaters, musea en andere culturele instellingen. Het thema: Hoe vormt cultuur onderwijs Rotterdam? Samen duiken we de cultuureducatie van Rotterdam in en leveren we een bijdrage aan het cultuuronderwijs van morgen. Drie correspondenten onderzoeken tijdens deze maand een van de gedefinieerde thema's en leveren diepgang aan het festival, dat daarmee tevens een onderzoeksveld is.