Denktank over 21st Century Skills van start in Rotterdam

23 augustus 2016

15 professionals uit het onderwijs en de culturele sector hebben zich verzameld in het Gele Gebouw in het Rotterdamse Zomerhofkwartier voor de aftrap van Kenniskring 21. Dit schooljaar maken zij deel uit van deze nieuwe denktank die het ‘waarom’ van het model van de 21st Century Skills centraal zet. De denktank is daarmee de eerste in Nederland.

Aftasten is het juiste woord voor de aftrap van deze Kenniskring. Waartoe deze Kenniskring, geïnitieerd door het Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam (KCR)? De deelnemers lijken het niet makkelijk met elkaar eens te worden, hoewel bij allen het onderbuikgevoel wel aangeeft dat er ‘iets is’ met die 21st Century Skills. De een is er van overtuigd dat het door SLO aangereikte model de leidraad moet zijn, de ander kijkt er kritisch naar. “Volgens mij zou het niet alleen moeten gaan om het toepassen van de vaardigheden in kunst, maar mag kunst er ook gewoon zijn.” Aldus Johan Gielen, hoofd educatie bij de Kunsthal. “Wij willen al ons educatieve aanbod hangen aan de 21st Century Skills”, aldus Ilker Kocas van de Bibliotheek Rotterdam. Het doel van de aftrap is de richting van de Kenniskring bepalen en de neuzen in dezelfde richting krijgen.


Het onderwijs is een belangrijke speler in het aanleren van de vaardigheden. Daarop wordt landelijk en beleidsmatig ingezet. De vaardigheden zijn bijvoorbeeld ict-geletterdheid, kritisch denken, samenwerken of communiceren. Vaardigheden die je nodig hebt op de arbeidsmarkt van straks, waarin big data of robots een belangrijkere rol spelen en de steeds verdere digitalisering van de maatschappij om kritische individuen vraagt. Gemeente Rotterdam presenteerde haar onderwijsbeleid Leren Loont! met hierin ruimte voor invulling van de vaardigheden, een ontwikkeling die haar de titel ‘Onderwijsstad van het jaar’ opleverde. Vanaf oktober 2016 zal de stad deze titel voeren.


Het KCR besloot als reactie daarop een denktank over de 21e Century Skills te creëren: Kenniskring 21. Een kraamkamer voor het waarom in ‘niet lullen, maar poetsen’ hands on Rotterdam. Uiteindelijk komen de genodigden, die uit zowel Rotterdam als daarbuiten komen, overeen dat het model van de 21st Century Skills onder doe loep genomen wordt. Is dit wel de geëigende manier om bij te dragen aan hybride cultuureducatie? De Kenniskring zal zich hier de komende periode over buigen. “Het was een hele toffe discussie. Er kwamen veel vragen boven” aldus middagvoorzitter Henk Lamers, mede-oprichter van 21stcenturyskills.nl.


Bijna 30 professionals van culturele instellingen, kenniscentra en –instituten, basis-, voortgezet en hoger onderwijs en uit de politiek hebben zich opgegeven of zijn door het KCR uitgenodigd om zitting te nemen in de Kenniskring 21. Het komende schooljaar staat Rotterdam dus niet alleen in het teken van doeners, maar juist ook van denkers. De denktank strijkt dit schooljaar een aantal keer neer in de havenstad. Het resultaat is een serie publicaties, die gebundeld kan worden tot een manifest.