Correspondent van de Maand van Cultuuronderwijs: Rineke Kraaij

05 maart 2017

Hoe vormt cultuuronderwijs Rotterdam? Dat is de hoofdvraag waarmee de vier correspondenten van de Maand van Cultuuronderwijs op pad gaan. Iedere correspondent krijgt  een eigen thema mee van waaruit hij of zij  de hoofdvraag op geheel eigen manier aanvliegt.  De vier thema’s zijn: inclusiviteit, identiteit, creativiteit en brede talentontwikkeling.

Rineke Kraaij is cultuurwetenschapper, programmamaker en een van de initiatiefnemers van Buitenplaats Brienenoord. Tijdens de Maand van Cultuuronderwijs gaat ze als correspondent op pad met het thema identiteit. Is identiteit statisch, beïnvloedbaar en/of maakbaar? En wat is de relatie tussen identiteit en cultuuronderwijs?


Ik ben Rineke Kraaij, cultuurwetenschapper, programmamaker, een van de initatiefnemers van Buitenplaats BrienenoordMaar: aaaah wie ben ik? Wie ben jij? Wat zegt bovenstaande nu werkelijk over mij? De komende maand ga ik met het sleutelwoord identiteit de Maand van Cultuuronderwijs in. Deze intro is meteen een goede testcase hoe ik zelf met dit begrip om ga. Ik weet nog goed, toen ik net programmamaker debat was bij het helaas ten gronde gerichte debatcentrum de Unie, dat we met de jongerenredactie Confetti een debat organiseerden over duale identiteit. En hoe Henk Oosterling toen fel doceerde dat identiteit een crisisbegrip is, voortkomend uit de angstcultuur en dat het daar niet om ging. Dat we moesten focussen op interesse. Dan zou alles goed komen. Daarbij is er het gevaar, dat je als je te veel bezig bent met identiteit als begrip, je begint te denken dat het iets statisch is, terwijl dat natuurlijk al helemaal niet het geval is.

Aaaa wie ben ik, wie ben jij? Toen ik deze week Boer Zoekt Vrouw keek was het interessant om te zien hoe de knapste, hoogopgeleide boer (die bijna 1.000 brieven had gekregen) gesprekken voerde met knappe, hoogopgeleide vrouwen. Alle gesprekken gingen over werk. Na gesprek 8 bekende hij aan de immer strenge, maar ook begripvolle Yvon Jaspers dat hij natuurlijk over hele andere dingen had moeten praten. Een andere boer kon dat heel goed: het nergens over hebben en toch helemaal recht doen aan wie hij was en wie de vrouwen waren. Door gewoon te zeggen dat hij een brief prachtig vond, of hoe haar hele gezicht sprankelde en de doorlopende grap dat hij niets met paarden had terwijl hij wel allemaal paardenmeisjes had uitgenodigd.

Aah wie ben ik? Ik ben nu in ieder geval een maand correspondent voor de Maand van Cultuuronderwijs en ik ga op zoek naar hoe in het onderwijs kinderen kunnen leren wie ze zijn en wie ze willen zijn. Ik kijk daarbij even zo goed naar de leraren. Wie zijn zij en wie willen zij zijn? Immer hoopvol gestemd ga ik op zoek naar mooie verhalen waar ik kan zien dat school nog steeds de plek is waar je jezelf kan uitvinden en waar interesse is in elkaar.

Waar kun je me vinden deze maand?

8 maart bij de Kick of van Ik in 010, het gezamenlijk erfgoedprogramma voor basisscholen in Rotterdam. De locatie is Diergaarde Blijdorp, waardoor ik hoop ook een relatie te kunnen leggen tussen identiteitsontwikkeling en het dierenrijk.

Op 17 maart ga ik naar de Wired Expertmeeting op Melanchthon Mathenesse waarbij de vraag: hoe maak je van de hele wijk een school? Ik ben vooral benieuwd of daarmee wijk, school en ouders voor kinderen geen conflicterende werelden meer zijn. Op 24 maart ga ik naar een Wired Expertmeeting op het Zuiderpark College. Dan is onder anderen Leonhard Paepe te gast. Een docent die ik al kende toen hij nog filosofiestudent was en regelmatig aanwezig was bij de Confettidebatten. Ik was ook bij het beslissende moment (na veel bier) dat hij besloot leraar te worden. Ik lees vaak stukjes van hem op facebook en die raken me diep.

En tot slot ga ik nog naar de conferentie Afkijken Mag.

O ja en aaah wie ben ik nog meer:

Rotterdammer (niet geboren), immer hoopvol gestemd, relativerend, dromend, bang voor formulieren, bang voor de dood, immer in verwarring of ik nu in de stad of in de natuur moet zijn, met een vermogen om heel chagrijnig te zijn, moeder, lachend om mijn eigen grappen, vroeg naar bed gaand, liefst laat opstaand, wat helaas met kleine kinderen niet kan, verslaafd aan mijn stappenteller en niet meer aan het roken (alhoewel heel soms een klein beetje), vrouw van Sander, eilandbeheerder, doendenker (begrip wat ik ook weer bij good old Henk Oosterling tegen kwam), lekkere prater en lui en ambitieus tegelijkertijd, niet sportend, wel wandelend en zwemmend en niet houdend van extreme types naar welke kant uitwaaiend dan ook, alhoewel ik saaie mensen ook niet zo leuk vind. Van het milde midden met venijnige kantjes.

 

Maart 2017 is de Maand van Cultuuronderwijs in Rotterdam. In 2016/2017 is Rotterdam Onderwijsstad van het Jaar. Vanzelfsprekend is er ook veel aandacht voor cultuuronderwijs: het onderwijs van de 21e eeuw. De Maand van Cultuuronderwijs betekent een maand vol debatten, workshops, lezingen en festivals, georganiseerd door scholen, musea, theaters en culturele instellingen. Bij al deze activiteiten kun je aansluiten. Bezoek ze, laat je inspireren en draag tegelijk bij aan het gesprek van de Maand met de kernvraag: Hoe vormt cultuuronderwijs Rotterdam?