Correspondent van de Maand van Cultuuronderwijs: Inge Spaander

05 maart 2017

Hoe vormt cultuuronderwijs Rotterdam? Dat is de hoofdvraag waarmee de vier correspondenten van de Maand van Cultuuronderwijs op pad gaan. Iedere correspondent krijgt  een eigen thema mee van waaruit hij of zij  de hoofdvraag op geheel eigen manier aanvliegt.  De vier thema’s zijn: inclusiviteit, identiteit, creativiteit en brede talentontwikkeling.

Inge Spaander is Docent Media, Maatschappijleer en Ondernemerschap en museumdocent bij het Belasting en Douane Museum. Daarnaast is ze lid van Meetup010 en blogt ze regelmatig over onderwijs. Tijdens de Maand van Cultuuronderwijs gaat ze als correspondent op pad met het thema creativiteit. Wat is de waarde van creativiteit in onze (Rotterdamse) maatschappij? En wat is precies de relatie tussen cultuuronderwijs en creativiteit?

 

 

 

Door Inge Spaander

Jij bent nu eenmaal niet creatief. Zo onderbouwde mijn tekenlerares mijn eerste onvoldoende op de middelbare school. Ze sprak de zin stellig uit. De klas luisterde mee, ik zag wat leerlingen meewarig naar mijn tekening kijken. Om de vernedering van nog een onvoldoende te voorkomen kocht ik een aantal middelmatige tekenaars om. Voor een broodje kroket werkten ze een pauze lang aan mijn tekening. Als mijn geld op was schakelde ik mijn vader in, die tekende zuchtend, maar gratis. Aan het eind van het schooljaar prijkte er alsnog een zes op mijn cijferlijst voor het vak tekenen, maar zelf getekend heb ik nooit meer.

Op mijn middelbare school was je creatief of niet. En als je het wel was, dan was dat niet per se een goed ding. Examen doen in een creatief vak werd veel van mijn medeleerlingen door hun ouders verboden: geen pretpakketten. Creativiteit was bijzaak. Die tijd is voorbij. Inmiddels is creativiteit, of vooral creatief denken, hét codewoord voor een succesvolle toekomst in een veranderende samenleving. Creatief ben je niet  – je kunt het worden. Je moet het worden. Creatief denken krijgt steeds meer voet aan de grond in het onderwijscurriculum. Maar hoe word je een creatief denker? En hoe creatief is een creatief denker?

Tijdens de Maand van Cultuuronderwijs onderzoek ik voor het Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam hoe creativiteit in ons cultuuronderwijs Rotterdam helpt vormen. Ik ben vooral benieuwd hoe die nieuwe Rotterdamse creativiteit waar we voor opleiden eruitziet. Om een antwoord te vinden op die vraag zal ik beleidsmakers, leerlingen en docenten bevragen: wat is er nu al en hebben we nog wat anders nodig? Natuurlijk bezoek ik ook een aantal evenementen. Zo kun je me zeker vinden bij een van de opvoeringen van het stuk Hikikomori (in Studio de Bakkerij), kom je me tegen bij de Take-Off van het Rotterdams CKV en bezoek ik Make! een tweedaagse over makereducation. En natuurlijk vind je me ook terug bij de Nacht van het Onderwijs, waar ik je mee zal nemen in m’n eerste bevindingen en samen met jullie een dansje waag.


Maart 2017 is de Maand van Cultuuronderwijs in Rotterdam. In 2016/2017 is Rotterdam Onderwijsstad van het Jaar. Vanzelfsprekend is er ook veel aandacht voor cultuuronderwijs: het onderwijs van de 21e eeuw. De Maand van Cultuuronderwijs betekent een maand vol debatten, workshops, lezingen en festivals, georganiseerd door scholen, musea, theaters en culturele instellingen. Bij al deze activiteiten kun je aansluiten. Bezoek ze, laat je inspireren en draag tegelijk bij aan het gesprek van de Maand met de kernvraag: Hoe vormt cultuuronderwijs Rotterdam?