4DE Ruimte bij Melanchthon Kralingen

19 november 2020

Deze editie van 4DE Ruimte was een speciale! De eerste- en tweedeklassers van Melanchthon Kralingen gingen niet alleen aan de slag met een choreografie, maar ook met drums en toffe beeldende elementen. Het eindresultaat: een film gemaakt met een drone waarin alle onderdelen samenkomen en een live performance van leerlingen die niet gefilmd wilden worden.

 

Met de activiteit ‘4DE Ruimte’ ontdekken leerlingen van Rotterdamse middelbare scholen samen met makers hoe ze zich in deze nieuwe wereld kunnen verhouden tot hun omgeving, de school en elkaar.

 

Slalommend door de supermarkt, in grote bogen om elkaar heen op straat.

Onze lichamen wringen zich in allerlei bochten.

Continu op zoek naar een andere route, een nieuwe weg.

Geen knuffel en geen boks meer, maar een zwaai, een knikje of een buiging.

Onthand, zijn we. Maar we doen ook ontdekkingen.

We geven elkaar de ruimte en gaan op zoek naar nieuwe vormen.

 

Door corona zijn ’s ochtends de eersteklassers aan de beurt en ’s middags de leerlingen uit de tweede. Beide groepen starten het programma vol energie in de gymzaal. Ze doen mee aan een muzikale warming-up en er wordt nog even kort toegelicht wat er van hen wordt verwacht. Vervolgens verdelen de leerlingen zich over de dansstudio, gymzaal en lokalen om zich te storten in de workshop waar ze zich voor hebben ingeschreven.

Trommelconcert
In de gymzaal leert percussionist Julio Pimentel de jongens en meiden alles over ritme. Natuurlijk ontbreken de instrumenten niet en klinkt er binnen no-time een aanstekelijk trommelconcert. Een groepje meiden ontdekt dat er ook een microfoon aanwezig is in de zaal. Ze twijfelen niet en zwepen iedereen op die maar mee wil doen met enthousiaste kreten. Het plezier spat ervan af! De energie in deze workshop blijft niet onopgemerkt want Julinho neemt de leerlingen al trommelend mee door de hele school. De muzikale optocht wordt warm ontvangen en iedereen klapt mee. Op een rustig moment vraagt Julio: “wat doet muziek maken met jullie?” Leerling: “ik voel het in mijn hart.”

 Zelf doen
In de dansstudio en in een lokaal op de eerste verdieping wordt hard gewerkt aan een choreografie onder leiding van dansdocenten van Maas theater en dans. De leerlingen krijgen daarbij volop de ruimte om zelf bewegingen te bedenken en met elkaar te genieten van de muziek. “Dat we super veel zelf mogen verzinnen, vind ik heel leuk. Onze dans past perfect bij het liedje”, laat een leerling weten.

Graffiti en verf
De beeldende elementen voor de film maken de leerlingen samen met Rewriters010 en beeldend docent Els van Kooij. Witte kartonnen boxen worden bespoten met graffiti en beschilderd met emoticons. De ene leerling kiest voor een tof ontwerp van zijn of haar eigen naam de ander maakt met een zwarte ondergrond een ware sterrenhemel.

Schoolplein
Na de workshops is het tijd voor de opnames op het schoolplein. Om de beurt pakken de groepen hun moment om te shinen. Het enthousiasme waarmee de leerlingen de dag hebben beleefd is zeker terug te zien in het eindresultaat!

 

 

Concept en idee:        Maas theater en dans & KCR
Makers:                      Madee Snijder, Giorgio Costa (Maas)
Regie:                         Chyramain van Kempen (Maas)
Muziek live:                Julinho Pimentel (Juggling Percussion)
Box art:                       Daniel Claessens (Rewriters010), Els van Kooij (docent beeldend)

Film en montage:       Huub Laurens
Muziek:                       Ruud van Schaik (RAik)
Organisatie:                Serena van Ostaay en Jos Meester (Melanchthon Kralingen)
Programma:               Ingrid Duindam, Linda Ammerlaan (KCR)

 

Instagram
Benieuwd naar hoe de dag is verlopen op Melanchthon Kralingen? Bekijk dan de highlight op ons instagramaccount @wiredrotterdam! Vier leerlingen hebben als razende reporters stories gemaakt gedurende dag.

 

Foto's: Marlies Media