VO-Dag: Rotterdam, dé Stad van Cultuuronderwijs

31 mei 2016 | Debat- en congrescentrum Arminius

Op dinsdag 31 mei zal de Voortgezet Onderwijs Dag van Rotterdam, dé stad van cultuuronderwijs plaatsvinden in Arminius. De dag is bedoeld voor docenten, directeuren, medewerkers van culturele instellingen en andere professionals. Het programma staat in het teken van één centrale vraag: “Hoe krijgen we cultuureducatie in de plus in het voortgezet onderwijs?”


Hoe krijgen we cultuureducatie in de plus in het voortgezet onderwijs?


Om de bal aan het rollen te krijgen is een eerste antwoord alvast geformuleerd, namelijk: samen. Samen krijgen we cultuureducatie in de plus binnen het voortgezet onderwijs. Oké, maar wat moet er dan samen gedaan worden?

We onderzoeken samenwerking van docenten op drie niveaus: binnen de school met collega’s, binnen de school met directie en buiten de school met andere docenten, culturele instellingen en kunstenaars.

We trappen af met een plenair gedeelte: een gesprek doorsneden met stellingen uit het onderzoek van Ellen van Hoek. Zij voerde dit jaar een behoefte peiling uit onder tien vo-scholen. Spelers binnen de Rotterdamse cultuureducatie bespreken, in dit kader, hún voorbeelden van samenwerkingen. Wat sloot perfect aan? Wat kan beter?

Daarna volgen er workshops. Kiezen doen we on the spot, na een pitch van de docenten. Alle drie zijn ze geënt op samenwerken. Eén samenwerking om de toekomst van ckv vorm te geven, één om de praktijk te inspireren en één om samen de rust te nemen voor reflectie.

Na de workshops sluiten we af met een creatieve conclusie en een borrel.

Programma

14:15: Inloop
14:30: Plenair programma
15:15: Pauze
15:30: Workshop Pitches
15:45: Workshops
17:00: Creatieve conclusie
17:30: Borrelen
 
Workshops:

We moedigen iedereen aan het onderwerp te kiezen dat aanspreekt, ongeacht het werkveld. Je hoeft bijvoorbeeld geen docent te zijn om op de vloer aan de slag te gaan.

Begint ckv bij een vraag van de leerling?

Hoe zorg je dat leerlingen gaan doen en ontdekken, en toch hun eigen ideeën ontwikkelen? Zonder dat je de buitenwereld uit het oog verliest? En hoe laat je leerlingen vanuit hun eigen vragen kennismaken met musea en podia in Rotterdam? Dit zijn vragen waar docenten en educatoren van het Rotterdams ckv model met jou over willen sparren tijdens deze sessie. Dit is een netwerk van docenten ckv en educatoren van culturele instellingen, dat samen de het ckv in Rotterdam wil versterken. 
 
Makers movement in de praktijk

Het zijn buzz words, maar er zit wel inhoud en methodiek achter. Vraag jij je af wat de makers movement eigenlijk is? Hoe je 21st century skills kunt inzetten in lessen muziek/theater/dans/beeldend? Tijdens deze praktische workshop ga je op de vloer aan de slag en ervaart wat beide concepten voor leerlingen kunnen betekenen. Een uur vol inspiratie en concrete handvatten.

Beeldend reflecteren

Eigenlijk nemen we er allemaal te weinig tijd voor: reflecteren op het afgelopen jaar. Wat hebben we bereikt? Welke verbindingen zijn er gelegd? Waar hebben we successen behaald? Welke lijnen liggen er naar de toekomst? In deze workshop kijk je terug met een kunstenaar. Het proces en het resultaat worden zichtbaar en tastbaar.