Openbare Duolezing Barend van Heusden & Emiel Heijnen

08 maart 2018 | Haaienzaal, Diergaarde Blijdorp

Wie: KCR

Voor wie: docenten voortgezet onderwijs, leerkrachten primair onderwijs, beleidsmedewerkers, directeuren onderwijs en culturele instellingen en educatoren culturele instellingen

 

Professor Barend van Heusden en Doctor Emiel Heijnen ontmoeten elkaar op 8 maart in de haaienzaal van Diergaarde Blijdorp voor een duolezing over cultuuronderwijs, het belang ervan voor de vorming van leerlingen, als tegengif tegen #metoo en als invulling van algemene vaagheid. Kortom: een lezing die je niet mag missen! 

 

De drie pijlers van cultuuronderwijs
Prof. Barend van Heusden, Rijksuniversiteit Groningen
Cultuur is overal: het zit in gedrag, taal, kleding, voedsel, de gebouwde omgeving. En toch hebben we vaak een vaag idee over wat het is, kan of moet zijn. We kunnen het niet direct vastpakken, en dat maakt het vaag. Dat we het eigenlijk niet goed weten, maakt ons kwetsbaar: cultuur overkomt ons, we kunnen er weinig aan doen. Cultuuronderwijs moet leerlingen inzicht geven in cultuur. Door ze te leren wat cultuur is bied je ze een stevige basis: als je inzicht hebt in cultuur dan weet je wat je waarneemt, wat je maakt, wat je waardeert en waarom. Professor Van Heusden geeft in zijn lezing inzicht in de drie pijlers die bij cultuuronderwijs belangrijk zijn. Cultuuronderwijs dat rust op deze drie pijlers maakt leerlingen tot (zelf)bewuste burgers. 

Fight the powers that be!
Dr. Emiel Heijnen, Lector Kunsteducatie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
Plotseling lijken we aanbeland in een turbulente periode van sociale herbezinning. De uitslaande branden rond #metoo, ‘witte onschuld’ en genderneutraliteit hebben als gemeenschappelijk kenmerk dat er kritische vragen gesteld worden bij traditionele machtsverhoudingen in onze maatschappij. Wie heeft er toegang en wie wordt uitgesloten? Zijn wij allen gelijk of zijn sommigen iets gelijker? Kunstonderwijs kan een belangrijke rol spelen bij de culturele vorming van leerlingen en jongeren. Naast esthetische en poëtische ervaringen, biedt kunst en cultuur ook een kritische ruimte om de maatschappij vanuit verschillende perspectieven te beschouwen - individueel en collectief. Aan de hand van actuele voorbeelden uit kunst en populaire cultuur belicht Heijnen hoe het kunstlokaal een plek biedt om ‘vreedzaam te vechten.'

Meld je hier aan!

 

Meer informatie? Neem contact op met Jennifer Schreurs.


6-9 mrt - De grote vierdaagse: Impact van Cultuuronderwijs

 

KCR organiseert dit jaar de tweede Rotterdamse Maand van Cultuuronderwijs. Onderdeel hiervan is een veelzijdige vierdaagse vol evenementen die verdieping bieden binnen de actuele thema's: Gelijke KansenPersoonsvorming en Perspectieven. Het doel is een slag te slaan in het gezamenlijk verankeren en verdiepen van cultuuronderwijs in deze stad. Samen geven we vorm aan het cultuuronderwijs van morgen! 

 

Voorafgaand aan de lezing vindt er een werkcollege o.l.v. Barend van Heusden plaats als start van nieuw netwerk over cultureel zelfbewustzijn en de Rotterdamse invulling daarvan (op uitnodiging).

 

Dit evenement is onderdeel van:

Bekijk hier het volledige programma.