Meetup interne cultuurcoördinatoren PO (Najaar 2018)

21 november 2018 | TENT, Witte de Withstraat 50, Rotterdam


Ben jij hét aanspreekpunt voor cultuureducatie op jouw basisschool of wil je dat worden? Of vind je het gewoon belangrijk dat er op jouw school aandacht is voor kunst en cultuur? Kom dan naar de meetups voor inspiratie, netwerk en kennis!

Deel ervaringen en leer van anderen. Tijdens deze meetups deelt een spreker zijn of haar expertise uit de praktijk met de deelnemers. Ga naar huis met een portie nieuwe ideeën waarmee je zo aan de slag kunt.

Deze meetup: een rondleiding in TENT langs de tentoonstelling Who do you think you are? van Sabrina Starke over de vele dimensies van identiteit, en een presentatie door Jonna de Keijzer, leerkracht en cultuurbegeleider, over betekenisvolle opdrachten waarin ruimte is voor creativiteit. Een combinatie van in gesprek gaan over kunst en een beeldende les zo starten, dat de verbeelding van de leerlingen goed op gang komt.
 

Praktische informatie
Doelgroep: interne cultuurcoördinatoren primair onderwijs, leerkrachten primair onderwijs, andere geïnteresseerden uit het primair onderwijs
Datum en tijd: 21 november, 14 -16 uur
Locatie:
TENT, Witte de Withstraat 50
Prijs: kosteloos

Meld je hier aan

Programma

“Who do you think you are”
Om twee uur neemt een medewerker van TENT ons mee over de tentoonstelling “Who do you think you are”. De Rotterdamse singer-songwriter Sabrina Starke heeft hiervoor het initiatief genomen toen zij werkte aan haar nieuwste album, waarin ze de lagen van haar eigen identiteit onderzoekt. Het onderzoek naar identiteit is de leidraad langs de werken van negen beeldend kunstenaars.

Ook schoolgroepen, b.v. in het Cultuurtraject, bezoeken deze tentoonstelling, en de medewerker van TENT laat je ervaren hoe je met kinderen in gesprek kan gaan met de kunstwerken rond het thema identiteit. Welke vragen stel je? Wat vertel je wel en niet over het kunstwerk?

“Betekenisvolle opdrachten bij beeldende vorming”
Daarna vertelt Jonna de Keijzer, cultuurbegeleider op een basisschool, over haar onderzoek naar het geven van betekenisvolle beeldende opdrachten. Hoe start je een opdracht zo, dat er ruimte is voor de creativiteit van de kinderen? Zij geeft concrete tips over hoe je de kinderen kan stimuleren om hun verbeelding te gebruiken, zodat er unieke werkjes ontstaan die iets persoonlijks laten zien van het kind. Jonna volgde eerder de post-HBO Cultuurbegeleider. Lees hier meer over haar ervaring.

Aanmelden kan via bovenstaande link. Ook je collega’s zijn van harte welkom!