Cultuurtraject Rotterdam

39.000 leerlingen deden in 2018 mee aan de inspirerende route langs concertzalen, musea en theaters die het CULTUURTRAJECT ROTTERDAM is.

Leerkracht basisschool: “Een leerling van ons zei enthousiast: Juf, deze mevrouw heeft vroeger op school vast een 10 voor haar spreekbeurt gehaald! Zo goed was het acteerwerk van die hoofdrolspeelster.”

• 39.000 deelnemers,
• van 167 Rotterdamse scholen.
• 130 verschillende culturele activiteiten,
• aangeboden door 41 culturele instellingen.

Een reis door het culturele landschap van Rotterdam

Het Cultuurtraject Rotterdam is al jarenlang dé manier waarop leerlingen van basisscholen en de onderbouw van het voortgezet kennis maken met cultureel Rotterdam. In en buiten de klas. Alle kunstdisciplines zijn hier vertegenwoordigd. Van beeldende kunst, film en dans tot erfgoed en literatuur. In samenwerking met culturele instellingen stelt KCR het programma samen. Daarbij krijgen scholen de gelegenheid om zoveel mogelijk hun eigen traject door dit Rotterdamse culturele landschap uit te stippelen. Zo kunnen ze de projecten kiezen die het beste aansluiten bij hun visie en identiteit, maar ook bij de achtergrond en interesse van hun leerlingen.


Zelf online plannen, ook voor basisscholen

Docenten uit het voortgezet onderwijs vinden het fijn dat ze hun Cultuurtraject-activiteiten tegenwoordig zelf kunnen inplannen. “Onze jaarplanning is nu sneller klaar”, zeggen ze. Dit komt doordat KCR in het schooljaar 2017-2018 met succes de online planningstool Planned Culture heeft ingevoerd. Deze werkt als een webwinkel. Scholen in het voortgezet onderwijs kunnen hiermee zelf, zonder tussenkomst van KCR, hun programma samenstellen. Dit heeft als voordeel dat scholen steeds meer zelf aan het roer van hun Cultuurtraject komen te staan. Ze maken bewuste keuzes en zijn daardoor gemakkelijker te helpen als ze kiezen voor verdere begeleiding. Ook voor culturele instellingen biedt Planned Culture voordelen. Ze krijgen hierdoor directer contact met scholen. Met als gevolg dat ze meer zicht krijgen op de behoeften van die scholen. Daar is het KCR precies om te doen: een steeds betere afstemming tussen vraag en aanbod. Uit de eerste evaluatie van Planned Culture blijkt dat de efficiency van het hele planningsproces is verbeterd. Daarom treft KCR sinds het najaar van 2018 voorbereidingen om de online planningstool ook in te voeren op basisscholen. Vanaf het voorjaar van 2019 is deze operationeel.


Evaluatie: voldoende tot zeer goed

In het schooljaar 2017-2018 gaf 95 procent van de betrokken leerkrachten en docenten het Cultuurtraject een voldoende tot zeer goed. Het meest gewaardeerd werden het feit dat de leerlingen actief bezig zijn, en de begeleiding door de kunstvakdocenten. Voor verbetering vatbaar waren onder meer de aansluiting bij het niveau en taalgebruik van leerlingen, en de stimulering van de creativiteit van leerlingen. KCR zorgt ervoor dat leerkrachten en docenten van de betrokken scholen de activiteiten van het Cultuurtraject doorlopend kunnen evalueren. De betrokken culturele instellingen kunnen deze online enquêtes voortdurend inzien. Zo werkt KCR aan een stijgende lijn wat betreft kwaliteit en klanttevredenheid binnen het Cultuurtraject.