Proeftuin Calvijn Business

De Organisatorische Kant

  • School: Calvijn Business 
  • Soort onderwijs: mavo/havo
  • Docent: Eva-Rosa Kost
  • Culturele instellingen: SKVR en Maas theater en dans
  • Leerjaar in de proeftuin: 4 havo 
  • Schooljaar: 2016-2017

Eva-Rosa Kost, docent op Calvijn Business, werd uitgenodigd om meer op de voorgrond te staan toen Maas theater en dans en de SKVR zich openstelden voor haar vraag en behoefte.

Ze bedacht twee doelen die passen bij haar leerlingen en de behoefte van de school. Als eerste wilde zij de leerlingen laten kennismaken met theater en dans, met als leidende vraag “Wat gebeurt er nu op dit moment, in deze tijdsgeest, als we kijken naar de huidige theaterkunst?”. De leerlingen kregen hierop een antwoord toen zij de voorstelling Sell me your secret zagen. De interactieve voorstelling ging over sociale media en de eigen identiteit. Volgens Kost was het voor de leerlingen een eyeopener dat dit ook theater kon zijn. Zij waren gewend om alleen naar voorstellingen te kijken en te luisteren, meedoen was nooit een optie. Kost wilde de leerlingen, naast deze kennismaking, ook leren hoe je een voorstelling kunt organiseren. Het onderwijs op Calvijn Business is vaak gericht op de organisatorische kant van zaken en door daarop te focussen sloot het ook aan op de school.

De leerlingen werkten samen en zetten na overleg ideeën op papier. Deze communicatieve vaardigheden hebben ze nodig om tot een organisatie te komen en uiteindelijk een voorstelling neer te zetten, aldus Kost. Helaas is het nog niet gelukt de voorstelling te presenteren. Alle voorbereidingen zijn getroffen en de voorstelling zou gespeeld worden tijdens een open dag voor groep 8. De school besloot echter dat een ander leerjaar die dag mocht organiseren. Kost zegt: “dat was jammer, want dat betekende dat mijn havo vier-klas, met de goeie voorstelling die ze hadden bedacht, […] niet helemaal de credits kreeg die ze verdienen.”

Kost ziet dat de leerlingen veel hebben geleerd van de proeftuin. Dit komt volgens haar door de docenten van de culturele instellingen. De leerlingen kregen bij SKVR een rondleiding en leerden hoe de organisatie van de instelling in elkaar zit. Bij Maas werden de leerlingen uitgedaagd tijdens een workshop. “Ze kwamen echt los en voelden zich vrij en veilig genoeg om mee te doen,” aldus Kost. Ook kregen ze bij Maas een uitleg over de organisatorische kant van een voorstelling, bijvoorbeeld hoe je posters kunt maken als de voorstelling nog niet af is of acteurs nog niet bekend zijn. Dit was voor de leerlingen tastbaar, omdat zij zelf ook een poster moesten maken voor hun eigen voorstelling. Volgens Kost hebben de leerlingen juist door het contact met de docenten en de puurheid van de workshops, meer geleerd over zichzelf. In de klas praten de leerlingen nog enthousiast over wat zij hebben meegemaakt. Kost denkt dat de onderzoekende houding van de leerlingen ook is gegroeid door de proeftuin. Ze stellen meer vragen en vinden het niet erg als zij niet meteen een antwoord vinden.

Het hele verhaal lezen? Bekijk ons magazine!