KunstKabel

LET OP: binnenkort presenteren we waarschijnlijk een nieuwe KunstKabel-prijsvraag. Lees hieronder hoe je straks een nieuw plan kunt indienen. 

 

“Ik zou willen dat de cultuurprojecten op onze school een kop en een staart hadden.”

 

Aldus verzuchtte de directeur van HPC Zuid. Zo’n hartenkreet hoor je vaker. Veel scholen gaan naar een concert, een voorstelling of een tentoonstelling. Maar vaak blijft het bij een snelle, eenmalige kennismaking met kunst & cultuur. Daar komt nu verandering in.


Prijsvraag

KunstKabel is een prijsvraag, die voor het eerst plaatsvond in schooljaar 2018/2019.  De vijf beste inzendingen werden beloond met een bedrag van € 20.000. Een deskundige jury, onder leiding van zangeres Sabrina Starke, beoordeelde de inzendingen en koos de vijf beste uit. Zij konden meteen aan de slag en zijn bezig met hun KunstKabel-projecten voor het schooljaar 2019/2020. In november 2019 presenteert KCR een nieuwe editie van KunstKabel, waarin plannen voor 2020/2021 kans maken. 

 

KunstKabel is de volgende stap

We zijn op zoek naar plannen die verder gaan dan een eerste kennismaking. Hoe kun je een stap verder gaan en culturele en artistieke vaardigheid bij kinderen aanboren waar ze iets aan hebben? En waar ze ook na school mee aan de slag kunnen? Dat doe je samen met scholen die hun leerlingen ook meer willen meegeven. En met initiatieven in de wijk die het stokje van jou kunnen overnemen, op school en daarna. Dichtbij en toegankelijk.

Aansprekend

Voor KunstKabel zijn we op zoek naar aansprekende plannen waarin de eerste ervaringen van leerlingen met kunst en cultuur op school een spannend vervolg krijgen in 8-10 lesuren. Daarnaast onderzoek je samen met de school hoe je die positieve ervaring op school tot de buurt kunt doortrekken. Welke culturele initiatieven rondom de school weten dat enthousiasme van de leerling vast te houden? Die achter jouw aanpak staan en aan wie je leerlingen met een gerust hart overlaat?

Voorbeeld

Een voorbeeld: groep 8 schrijft een musical met verhalen uit de buurt. Ze gaan eerst naar het theater om inspiratie op te doen. Van een ervaren vakdocent leren ze wat er allemaal komt kijken bij zo’n voorstelling. Die laat zien hoe je een mooi, ontroerend of spannend verhaal opbouwt en daarmee repeteren ze ook. De musical vindt plaats in het buurttheater om de hoek, waar natuurlijk iedereen komt.

 

Wie kan meedoen?

  • Alle door de gemeente Rotterdam gesubsidieerde culturele instellingen die educatieve activiteiten aanbieden kunnen een plan maken voor een bedrag van € 15.000 tot € 20.000. Samenwerken met een andere culturele instelling kan natuurlijk ook.

  • De culturele instelling maakt samen met minimaal twee scholen uit het primair en/of voortgezet onderwijs een lesprogramma van 8 à 10 uur per leerling voor één schooljaar. Dat doe je voor minimaal 5 klassen en 5 leraren per school. Het gaat vooral om scholen die uitsluitend aan het Cultuurtraject meedoen of een paar keer pr jaar losse culturele activiteiten organiseren.

  • In het plan wordt aangegeven hoe deze activiteiten op school een vervolg kunnen krijgen in de buurt, na school.

  • Geef duidelijk in het plan aan wat je wilt bereiken met de school, de leerlingen en de leerkrachten, en de buurt.

Hoe?

  • Stuur je plan van max. 2 A4tjes in (i.duindam@kc-r.nl). We willen graag weten hoe je het gaat aanpakken. Daarnaast willen we een begroting op hoofdlijnen. Als je plan door de jury wordt geselecteerd, kan KCR vragen om een uitwerking;

  • De begroting laat de kosten voor uitvoering, ontwikkeling en afstemming zien; overhead en materiaalkosten zijn tot een maximum van 10% van de aan te vragen kosten toegestaan;

  • De school en zijn culturele omgeving hebben een duidelijke rol in het plan;

  • Het is een pré als er aandacht wordt besteed aan een goede aansluiting van binnen- en buitenschoolse activiteiten;

  • Samenwerkingen met scholen in een minder rijke culturele omgeving hebben de voorkeur;

  • In je plan laat je zien hoe de leerkrachten na het project in staat zijn om de culturele ervaring beter te laten aansluiten op het lesprogramma;

  • In je plan laat je zien hoe de leerkrachten na het project in staat zijn om de culturele ervaring beter te laten aansluiten op het lesprogramma. De school zorgt er voor dat deze nieuwe werkwijze in de dagelijkse praktijk wordt ingevoerd.