KunstKabel

LET OP: er is een nieuwe KunstKabel-prijsvraag uitgeschreven! Lees hieronder hoe jij jouw plan kunt indienen!

 

 

 

“Ik zou willen dat de cultuurprojecten op onze school een kop en een staart hadden”

 

Aldus verzuchtte de directeur van HPC Zuid. Zo’n hartenkreet hoor je vaker. Veel scholen gaan naar een concert, een voorstelling of een tentoonstelling. Maar vaak blijft het bij een snelle, eenmalige kennismaking met kunst & cultuur. Daar komt nu verandering in.


Nieuwe KunstKabel prijsvraag voor schooljaar 2020/2021: stuur je plan in!

KunstKabel is een prijsvraag, de vijf beste inzendingen worden beloond met een bedrag van €20.000. Een deskundige jury beoordeelt de inzendingen en kiest de vijf beste uit. Die kunnen meteen aan de slag. Nieuwe plannen kunnen tot 1 maart 2020 worden ingediend.


De volgende stap

We zijn op zoek naar plannen die verder gaan dan een eerste kennismaking. Hoe kun je, als culturele instelling, met een onderwijsproject culturele en artistieke vaardigheid bij kinderen aanboren waar ze iets aan hebben? En waar ze ook ná school mee aan de slag kunnen? Dat doe je samen met scholen die hun leerlingen méér willen meegeven. En met initiatieven in de wijk die het stokje van jou kunnen overnemen, op school en daarna. Dichtbij, toegankelijk en laagdrempelig.

 

 

Concrete vraag

Voor KunstKabel zijn we op zoek naar aansprekende plannen waarin de eerste ervaringen van leerlingen met kunst en cultuur op school een spannend vervolg krijgen in 8-10 lesuren. Daarnaast onderzoek je samen met de school hoe je die positieve ervaring met de klas in de buurt kunt doortrekken. Welke culturele initiatieven in de wijk of omgeving weten dat enthousiasme van de leerling vast te houden? Initiatieven die achter jouw aanpak staan en aan wie je leerlingen met een gerust hart overlaat? Het ingediende plan is niet meer dan twee A4’tjes lang.

 

Voorbeeld

Een voorbeeld: groep 8 schrijft een musical met verhalen uit de buurt. Ze gaan eerst naar het theater om inspiratie op te doen. Van een ervaren vakdocent leren ze wat er allemaal komt kijken bij zo’n voorstelling. Daarmee repeteren ze ook en die laat zien hoe je een mooi, ontroerend of spannend verhaal opbouwt zodat iedereen naar de voorstelling komt kijken. De voorstelling wordt ‘s avonds opgevoerd in een wijkcentrum in de buurt van de school, waar enthousiaste leerlingen in hun vrije tijd verder zouden kunnen met theater of dans. Alle ouders én de betrokken partijen uit de wijk zijn uitgenodigd voor de opvoering.

 

Hoe werkt KunstKabel?

      • Alle door de gemeente Rotterdam gesubsidieerde culturele instellingen die educatieve activiteiten aanbieden kunnen een plan maken voor een bedrag van € 20.000. Samenwerken met een andere culturele instelling kan natuurlijk ook.

      • De culturele instelling maakt samen met minimaal twee scholen uit het primair en/of voortgezet onderwijs een lesprogramma van 8 à 10 uur per leerling voor één schooljaar. Dat doe je voor minimaal 5 klassen en 5 leraren per school.

      • Het gaat vooral om scholen die nog niet heel intensief met cultuuronderwijs bezig zijn. Die bijvoorbeeld alleen aan het Cultuurtraject meedoen of een paar keer per jaar losse culturele activiteiten organiseren. Samenwerkingen met scholen in een minder rijke culturele omgeving hebben de voorkeur. Een KunstKabel-project kan betrekking hebben op primair, voortgezet en speciaal onderwijs. 

 

Hoe maak ik een KunstKabel-plan?

        • Stuur je plan van maximaal 2 A4'tjes in, uiterlijk op 1 maart 2020 (versturen naar i.duindam@kc-r.nl). We willen graag weten hoe je het gaat aanpakken. Daarnaast willen we een begroting op hoofdlijnen. Als je plan door de jury wordt geselecteerd, kan KCR nog vragen om een verdere uitwerking. De begroting laat de kosten zien voor uitvoering, ontwikkeling en afstemming; overhead en materiaalkosten zijn tot een maximum van 10% van de aan te vragen kosten toegestaan.

        • De school en zijn culturele omgeving hebben een duidelijke rol in het plan. In het plan staat duidelijk wat er bereikt wordt voor de school, de leerlingen, de leerkrachten en de buurt.

        • Het is een pré als er aandacht wordt besteed aan een goede aansluiting van binnen- en buitenschoolse activiteiten. In het plan wordt aangegeven hoe deze activiteiten op school een vervolg kunnen krijgen in de buurt, na schooltijd.

        • In je plan laat je zien hoe de leraren na het project in staat zijn om de culturele ervaring beter te laten aansluiten op het lesprogramma.

Planning

        • Stuur je plan uiterlijk op 1 maart 2020 in via i.duindam@kc-r.nl

        • Op 16 maart 2020 wordt de uitslag van de prijsvraag bekendgemaakt

        • Tot de zomervakantie heb je de tijd om je plannen uit te werken

        • Uitvoering van je plan na de zomervakantie tot het eind van 2020 (evt. uitloop 2021)

De jury

 

Dirk Monsma

 

Dirk Monsma is geboeid door verborgen talenten bij kinderen. De ontwikkeling van artistieke competenties bij jeugd die van huis uit geen kunstzinnige opvoeding mee krijgt, sluit daarop aan. Welke rol speelt het onderwijs daarbij? Als directeur van de SKVR in Rotterdam deed hij indrukken op die resulteerden in drie boeken over kunsteducatie, in samenwerking met fotograaf Rinie Bleeker. Het laatste boek gaat over de betekenis van kunstonderwijs voor kinderen met speciale onderwijsbehoeften: Fluisterzacht en haarzuiver.

 

Jared Hiwat

 

Jared Hiwat is nagenoeg met een microfoon in zijn hand geboren, midden in een toch al zeer muzikale familie. Zijn hele leven staat in het teken van muziek en muziek gebruiken om mensen te helpen. Jared heeft veel podiumervaring in zowel Nederland als daarbuiten.
Met zijn achtergrond in Cultureel Maatschappelijke Vorming en omgangskunde heeft hij naast talent ook de theoretische kennis om mensen bij elkaar te brengen, te begeleiden en te stimuleren om maatschappelijk betrokken te zijn. Zijn doel is om een bijdrage te leveren aan de verbetering van de leefomgeving van jongeren.

 

Liesbeth le Cessie

 

Liesbeth le Cessie is adjunct-directeur op OBS Het Landje, een kunstzinnige basisschool in het centrum van Rotterdam. Pijlers van het kunstzinnige onderwijs op Het Landje zijn: beeldende vorming, muziek en filosofie. De school werkt nauw samen met de Culturele instellingen in de buurt. Liesbeth komt uit de culturele sector. Als theaterdocent en coördinator was zij verbonden aan de afdeling educatie van het Ro Theater (nu Theater Rotterdam) en daarna werkte ze bij hetzelfde gezelschap als regie- en productieassistent en artistiek coördinator. Als Hoofd lessen en projecten werkte Liesbeth ruim twaalf jaar bij Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland.