Ateliers in School

Binnen ‘Ateliers in School’ staan de vragen en initiatieven van leerlingen centraal. Een kunstenaar verbindt zich voor een jaar aan een school en is daar een dag per week. Dat kan een beeldend kunstenaar zijn, een theatermaker, een danser, een muzikant, een filosoof of multimediakunstenaar. Zij zetten de onderzoekende houding in die bij hun professie hoort, met het doel het creatief vermogen van kinderen te stimuleren. 

Dan gaat het niet alleen om kunst, maar juist om de verbinding met andere vakken. Met speciale aandacht voor rekenen en taal. Kinderen worden uitgedaagd met vragen te komen, maar ook met ‘eigen’ hypotheses en antwoorden. Hun nieuwsgierigheid wordt geprikkeld en hun probleemoplossend vermogen gestimuleerd. Binnen ‘Ateliers in School’ krijgt het ‘andere’ leren alle ruimte. Er is plek voor experiment en niet één antwoord is maar correct. Dat is goed voor het zelfvertrouwen en zelfbeeld. Leerkrachten en kunstenaars werken bij 'Ateliers in School' nauw met elkaar samen. Uitgangspunt is de onderwijskundige en pedagogische visie van de school.

Kenniskring Ateliers in School

Om de resultaten van Ateliers in School te monitoren is er een Kenniskring opgericht. Deze kenniskring bestaat uit vertegenwoordigers uit het onderwijs, van culturele instellingen, HBO/universiteit en de gemeente. De Kenniskring heeft daarnaast als doel om succesfactoren te inventariseren en om te komen tot een methodiek en model.

Van start met een Atelier?

KCR is in 2012 gestart met vijf pilots van ‘Ateliers in School’. Inmiddels zijn er in drie jaar 12 ateliers opgezet. De ateliers worden uitgevoerd door kunstenaardocenten van verschillende culturele instellingen, samen met de leerkrachten van diverse scholen.

Ook interesse in een Atelier op school? Neem contact op via info@kc-r.nl of 010 - 2680380.

Een kijkje in de keuken

In de driedelige videoreportage 'Laat maar zien' krijg je een kijkje in de keuken van de Ateliers in School.