Mijn Lievelings SO - bovenbouw
Niveau regulier onderwijs: groep 5-8
In deze workshop maken leerlingen een klassenverhalenboek over een dag met hun lievelings.
In het wondermooie prentenboek Schildpad en ik van Marit Törnqvist krijgt een jongen een schildpad van zijn opa cadeau. De schildpad is eerst heel klein, maar wordt groter en groter en heel erg onhandig om mee in de bus of naar school te nemen. Wat moet de jongen doen?
Op basis van dit boek bedenken de leerlingen hoe hun dag eruit zou zien als zij hun eigen lievelingsdier mee zouden nemen.
Leerlingen beschrijven eerst de ochtend voordat ze naar school gaan en wat ze allemaal na school doen. Hoe ziet hun dag er precies uit en lijkt die dag veel op die van de klasgenoten?
Daarna bespreken ze met elkaar wat hun lievelingsdier is en waarom.
Vervolgens beschrijven ze hun hele dag opnieuw, maar nu met hun hond, paard, walvis, ringstaartmaki of tijger die mee is. Hoe gaat dat dan, je tanden poetsen met een tijger in de badkamer? Waar laat je een walvis in je bed en hoe reis je met een paard in de tram? Stapsgewijs maken ze allemaal een verhaal. Afhankelijk van het cluster en de klas zal hier meer of minder bij ondersteund worden.
De leerlingen kiezen zelf een fragment uit hun verhaal, en maken een poster met illustratie en (korte) tekst. Alle posters samen vormen uiteindelijk een klassenverhalenboek.
Mijn Lievelings is specifiek voor het speciaal onderwijs ontwikkeld. Vaktherapeute en kunstdocente Zaza Volkers, van Beeldend HéArt, combineert kleur en taal met elkaar. Ze neemt vooraf contact op met jullie school en kan naar aanleiding van de wensen elk onderdeel van de les aanpassen aan de doelgroep en het niveau.
Deze activiteit vindt plaats in het klaslokaal.